صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / عسل عسل، محوطه باستانی /

فهرست مطالب

عسل عسل، محوطه باستانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

عسل‌عسل، محوطۀ باستانی \ mohavvate-ye bāstānī-ye asal-asal \ ، محوطه‌ای واقع در فاصلۀ 380‘2 متری غرب تپۀ باستانی تنگ سفیدآب و دو کیلومتری غرب کوه عسل‌عسل. 
محوطۀ باستانی عسل‌عسل در °35 و ´55 و ´´51 عرض شمالی، و °51 و ´55 و´´25 طول شرقی، در ارتفاع 556‘2 متری از سطح دریا، و در دامنۀ جنوبی کوه زرشکی و شمال کوه گزل‌دره، در انتهای غربی دریاچۀ سد لار، در امتداد جادۀ خاکی دشت لار قرار دارد. این محوطۀ باستانی نسبتاً وسیع در نزد عشایر کوچندۀ دشت لار و محیط‌بانان سازمان محیط زیست ناشناخته است. 
طول این محوطه که از شرق به غرب امتداد دارد، حدود 120 متر، و عرض آن حدود 20 تا 80 متر است که در بخشهای مختلف متغیر است. در سطح این محوطۀ باستانی به‌سبب هموار بودن و قرارگرفتن آن در مسیر جاده و عبور مداوم افراد، احشام و وسایل نقلیه، مواد فرهنگی قابل توجهی ازجمله قطعات بزرگ و قابل مطالعۀ سفال به دست نیامده، اما در طی برخی از حفاریهای غیرمجاز در این محوطه، مواد فرهنگی متعددی یافت شده است. 
بیشترین آثار معماری موجود در این منطقه پیهای سنگی‌‌اند که هم‌سطح زمینهای مجاور، خودنمایی می‌کنند. این پیهای سنگی که دارای ملاطی نسبتاً مقاوم و متفاوت با بـافت خاک زمینهای مجاورند، امکان رویش گیاهان را از میان برده‌اند؛ از این رو، ترکیب راهروها، اتاقهای بزرگ و کوچک، و دیگر فضاهای یک معماری مرکب و گسترده را به‌خوبی نشان می‌دهند. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: