صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / عظیمی، کتابخانه /

فهرست مطالب

عظیمی، کتابخانه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

عظیمی، کتابخانه \ ketāb-xāne-ye azīmī \ ، کتابخانه‎ای عمومی در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچۀ مهنا، واقع در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری.
این کتابخانه در 1371 ش در زمینی به مساحت 500 مـ2 به‎ کوشش دکتر صادق عظیمی تأسیس شد. صادق عظیمی در تهران زاده شد و پس از پایان تحصیلات متوسطه، به پاریس عزیمت کرد و دورۀ پنج‎سالۀ مهندسی راه و ساختمان و دورۀ دوسالۀ انستیتو شهرسازی دانشگاه پاریس را با موفقیت به پایان رساند و سپس به ایران بازگشت. 
عظیمی از 1314 تا 1318 ش، در شهرداری تهران مشغول به کار شد و تشکیلات جدید ادارۀ فنی شهرداری را پایه‎گذاری و مدیریت کرد. او سالها در دانشکده‎های فنی و صنعتی، پلی‎تکنیک، و هنرسرای عالی مشغول به‎تدریس بود. عظیمی در 1333 ش به ژنو عزیمت کرد و پس از اخذ مدرک دکتری علوم سیاسی در انستیتو دانشگاه مطالعات عالی بین‎المللی ژنو، به مدت 20 سال به‎عنوان نمایندۀ دولت ایران در کنفرانسهای بین‎المللی یونسکو شرکت کرد. کتاب بیست‎هزار مثل، حکمت و اصطلاح اثر او ست.
کتابخانۀ دکتر عظیمی درآغاز، زیر نظر شهرداری منطقۀ 1 تهران بود، اما در 1376 ش به مجموعۀ مراکز سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران پیوست. این کتابخانه در بهمن 1389 به‎سبب احداث متروی شهید صدر، به‎طور کامل تخریب شد و به مکان کنونی (1391 ش) که ساختمانی استیجاری است، انتقال یافت.
اکنون کتابخانۀ دکتر عظیمی در فضایی به مساحت 550 مـ2، و دارای دو طبقه است. در طبقۀ اول، مخزن کتابها و یک اتاق مطالعه، و در طبقۀ دوم، قرائت‎خانه قرار دارد؛ افزون بر این، دارای 400 مـ2 فضای سبز است که از آن نیز می‎توان برای مطالعه استفاده کرد. مخزن این کتابخانه 000‘21 جلد کتاب و مجله را در خود جای داده است. نظام دسترسی به مجموعه بسته، و فهرست‎نویسی کتابهای موجود در آن به‎صورت توصیفی و تحلیلی است. 
واقع‎شدن مترو در کنار کتابخانه موجب دسترسی راحت‎تر علاقه‎مندان به آن شده است. 

مأخذ

 اسماعیلی (کارمند اداری کتابخانۀ دکتر عظیمی)، گفت‎وگو با مؤلف.

نفیسه بشری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: