صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / طالقانی، بیمارستان /

فهرست مطالب

طالقانی، بیمارستان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

طالقانی، بیمارستان \ bīmārestān-e tāleqānī \ ، مرکزی پزشکی، آموزشی و درمانی در شمال تهران، حوالی اوین در خیابان یمن، واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
این مرکز در 1357 ش، چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با 000‘42 مـ2 زیر بنا، در 7 طبقه به نام نقاهتگاه کمک شمارۀ 2 آغاز به کار کرد و در دی‌ماه 1358 با نام مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت‌الله طالقانی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار گردید و سپس به این دانشگاه پیوست. امروزه (1389 ش) بیمارستان طالقانی دارای 620 تخت مصوب با 511 تخت ثابت و 455 تخت فعال، شامل 15 بخش تخصصی، 5 بخش فوق‌تخصصی و 12 اتاق عمل و یک درمانگاه تخصصی و فوق‌تخصصی است. 
بخشهای اداری و درمانی این مرکز به طور منظم در 7 طبقه تقسیم شده است. بخشهای درمانیِ تخصصی شامل بخشهای اعصاب و روان، داخلی اطفال، فک و صورت، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، جراحی عروق، پیوند اعضا، و بخشهای درمانیِ فوق‌تخصصی شامل بخشهای گوارش، قلب، غدد، هماتولوژی و باروری، و بخشهای ویژۀ این مرکز نیز شامل NICU، CCU، ICU و دیالیز است. 
بیمارستان طالقانی دارای بخشهای پاراکلینیکی و پیراپزشکی و بخشهای پلی‌کلینیکی تخصصی و فوق‌تخصصی است. از دیگر قسمتهای این بیمارستان می‌توان به دو مرکز تحقیقاتی گوارش، پیوند کبد و مرکز تحقیقات غدد و بخش اورژانس اشاره کرد. 
در 1385 ش مجتمع آموزشی متمرکز بیمارستان نیز دایر گردید. سالن همایش بیمارستان با ظرفیت بیش از 200 نفر، با امکانات سمعی ـ بصری کامل مورد بازسازی قرارگرفت و آمادۀ برگزاری سمینارهای مختلف شد. از دیگر فعالیتهای این بیمارستان می‌توان به اقدام بخشها به تدوین پروتکلهای درمانی جهت ثبت در وب‌سایت بیمارستان، تجهیز پاویونهای دستیاران و انترنها به کامپیوتر، خریداری لوح فشردۀ جدیدترین مجله‌های رشته‌های مختلف و نصب آن بر روی کامپیوترهای بخشها، و راه‌اندازی درمانگاه مشاوره‌های پزشکی ویژه در درمانگاه اختلالات خلقی و اضطرابی اشاره کرد. 
از قسمتهای دیگر بیمارستان آیت‌الله طالقانی، کتابخانۀ آن است. این کتابخانه که در 1358 ش تأسیس شده است، دارای حدود 000‘5 جلد کتاب و 120 عنوان مجلۀ فارسی و انگلیسی است. 
این بیمارستان به‌عنوان نخستین بیمارستان پایلوت در سطح بیمارستانهای 16گانۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، در زمینۀ به‌کارگیری فناوری اطلاعات در امر سلامت بوده است. این بیمارستان در سالهای میانی دهۀ 1380 ش، پیشرفتهای چشمگیری در زمینۀ آی‌تی (IT) داشته است که از آن جمله می‌توان به مدیریت آمار و اطلاعات بیمارستان و ذخیره‌سازی و حفظ بانک اطلاعات بیمارستان (پشتیبانی نرم‌افزاری) اشاره کرد. این بیمارستان در زمینۀ ارتباطات ملی و بین‌المللی عملکردهای قابل توجهی داشته است؛ انجام جراحیهای لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی با حضور استادان اروپایی و همچنین برگزاری کنفرانس «چشم‌اندازی بر ژنتیک بیماریهای مولتی فاکتوریال» از آن جمله‌اند. 

مآخذ

 تحقیقات میدانی مؤلف؛ «مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت‌الله طالقانی»، بیمارستان طالقانی (مل‍‌ ). 

Taleghanihospital, http: / / taleghanihospital.ir. 

امیرحسین فاطمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: