صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / طالقانی، بوستان جنگلی /

فهرست مطالب

طالقانی، بوستان جنگلی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 12 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

طالقانی، بوستان جنگلی \ būstān-e jangalī-ye tāleqānī \ ، بوستانی در شمال تپه‌های عباس‌آباد، واقع در منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
بوستـان طالقـانی با مساحتی حدود 000‘310 مـ2، از شمال و شرق به بزرگراه حقانی، از غرب به بزرگراه مدرس، و از جنوب به بزرگراه شهید همت محدود می‌شود. این بوستان با سیمای شبه‌جنگلی و توپوگرافی تپه‌ماهوری، در شمال اراضی و بر روی تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد. 
بوستانی که امروزه طالقانی نام دارد، در دو دورۀ پهلوی، 15 اسفند نام داشت (15 اسفند = روز درخت‌کاری) و یکی از 4 بوستانی بود که در قالب پروژۀ فضای باز و سبز و محوطه‌سازی طرح شهستان پهلوی سابق (نک‍ : ه‍ د، عباس‌آباد) طراحی گردید؛ اما به‌سبب عدم اجرای کامل این طرح، سرانجام تنها طرح این بوستان بود که اجرا گردید. طرح بوستان به وسیلۀ لوئیس دیویس و مشاوران اسپانیایی (ایوتک) تهیه، و از طرف دولت اسپانیا به دولت ایران هدیه شد. 
ساخت بوستان در 1350 ش به تصویب رسید و اجرای آن در 1356 ش آغاز شد و سرانجام در 1360 ش به بهره‌برداری رسید. در اواخر سال 1361 ش ادارۀ این بوستان به سازمان جنگل‌داری و مراتع واگذار شد؛ اما طی سیاست یکپارچه‌سازی بوستانها، ادارۀ آن به سازمان پارکها و فضای سبز سپرده شد و در 1369 ش ادارۀ آن به منطقۀ 3 شهرداری تهران واگذار گردید. 
این بوستان دارای 3 درِ ورودی است که همه در شرق بوستان واقع شده‌اند. بوستان طالقانی به‌سبب واقع شدن در ارتفاع، چشم‌اندازی مشرف به شهر تهران دارد و قسمت جنوبی آن دارای طرح حلزونی‌شکل، و از درختان بلوط ایتالیایی پوشیده شده است. 
بزرگ‌ترین درازای بوستان بیش از 990 متر، و بیشترین پهنای آن متجاوز از 270 متر است. در مجموع بالغ بر 514‘40 اصله درخت و درختچه در این بوستان وجود دارد و تنوع گونه‌های درختی بوستان حدود 75 نوع است؛ ازجمله درختهای ارغوان، نارون، سپیدار، سرو، صنوبر، شمشاد، کاج، اقاقیا، افرا و انجیر، و درختچه‌های آن یاس زرد و توری‌اند. گونه‌ای نادر از درخت بلوط همیشه‌سبز در این بوستان وجود دارد. پوشش گیاهی یونجه و ژونی پروس و درختچه‌های زینتی نیز در آن فراوان است. 
مسـاحت اعیـانی بوستـان طالقـانی 466 مـ2 است. نمازخانه، دو زمین بازی برای کودکان، میز شطرنج، زمینهای ورزشی (بسکتبال و پینگ‌پنگ)، آب‌نما و برکه، بوفه و سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی بوستان است. این بوستان توسط یک حلقه چاه و همچنین قناتی که به نام مدرس معروف است، آبیاری می‌شود. مادرچاه قنات در میدان تختی در محلۀ الٰهیه در منطقۀ 1 شهرداری تهران واقع شده است. این قنات پس از عبور از خیابان تختی از رُفوژ وسط بزرگراه مدرس می‌گذرد و سپس در بوستان طالقانی می‌ریزد. همچنین در این بوستان دو مخزن آب 800‘1 و 000‘1مترمکعبی نیز وجود دارد (فهرست ... ، بش‍ ؛ «پارک ... »، بش‍ (. 

مآخذ

 اطلس بوستانهای شهر تهران، سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، تهران، 1386 ش؛ «پارک طالقانی»، کتاب اول (مل‍‌ )؛ فهرست بوستانهای منطقۀ 3 شهرداری تهران، واحد روابط عمومی منطقۀ 3 شهرداری تهران؛ ولی‌زاده (مسئول بوستان طالقانی)، مصاحبه با مؤلف؛ نیز: 

Ketabeavval, www.ketabeavval.ir / tehran / 21. 

شیوا جعفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: