صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شیان، مجموعه اقامتی و پذیرایی /

فهرست مطالب

شیان، مجموعه اقامتی و پذیرایی


آخرین بروز رسانی : یکشنبه 11 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

شیان، مجموعۀ اقامتی و پذیرایی \ majmūºe-ye eqāmatī va pazīrāyī-ye šiyān \ ، متلی واقع در ضلع غربی بوستان جنگلی لویزان (ه‍ م)، منطقۀ 4 شهرداری تهران.
متل شیان در 1374 ش از سوی شهرداری تهران در زمینی به مساحت 000‘5 مـ2 احداث شد. نام این متل برگرفته از روستایی به همین نام (نک‍ : ه‍ د، شیان) است که متل در مجاورت آن قرار دارد.
36 دستگاه سوئیت، دو تالار پذیرایی، رستوران و قهوه‌خانه‌ای سنتی از بخشهای این متل‌اند. متل شامل 6 بلوک چهارطبقه، و هر بلوک دارای 6 سوئیت است. طبقه‌های اول و چهارم تک‌واحدی، و طبقه‌های دوم و سوم دوواحدی‌اند. نیمی از این 36 سوئیت، دوتختخوابی و نیمی دیگر سه‌تختخوابی است که در مجموع، ظرفیت اسکان 100 تن مسافر را دارد. 
متل شیان در 9 ماه اول سال دارای رونق خاصی است؛ اما در ماههای پایانی سال به‌سبب کمبود امکانات گرمایشی، از رونق آن کاسته می‌گردد. دو تالار پذیرایی که هر یک گنجایش تقریبی 120 تن میهمان را دارد، از دیگر امکانات متل شیان است. این دو تالار در 1388 ش بازسازی شده‌اند و امروزه (1389 ش) از آنها برای برگزاری مجالس و سمینارها استفاده می‌شود.
رستوران غذاهای فوری شیان نیز با گنجایش 60 تن در 1388 ش بازسازی شده است. قهوه‌خانۀ سنتی متل یکی از جاذبه‌های این مجموعه به‌شمار می‌آید که پس از بازسازی و توسعه در 1388 ش، اکنون مجهز به سقفی متحرک است و در تابستانها به‌صورت روباز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گنجایش تقریبی قهوه‌خانۀ سنتی متل شیان نیز 60 تن است.
در حال حاضر، متل شیان زیرنظر سازمان بازنشستگی شهرداری تهران اداره می‌شود. این سازمان، متل شیان را از طریق برگزاری مزایده‌هایی به شرکتهای پیمانکار واگذار می‌‌کند.

مأخذ

 قدمی، غلامرضا (مدیر داخلی مجموعۀ اقامتی و پذیرایی متل شیان)، مصاحبه با مؤلف.

علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: