صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شهرآباد /

فهرست مطالب

شهرآباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 10 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

شهرآباد \ šahr-ābād \ ، روستایی واقع در سینه‎کش ارتفاعات و تپه‎ماهورهای غرب رودخانۀ سیاه‌رود. 
این روستا با ارتفاع 717‘ 1 متر از سطح دریا در شمال غربی روستای سیاه‎بند و جبهۀ جنوب شرقی بومهن و متصل به آن، و در جبهۀ شرقی روستای کرشت و متصل به آن قرار دارد.
فاصلۀ مرکز روستای شهرآباد با جادۀ هراز حدود 500‘1 متر است؛ اما خانه‎ها و تأسیسات آن تا لب جاده گسترش یافته، و تمام سطح دامنۀ شیب‎دار تپه‎ماهورهای غرب رودخانۀ سیاه‌رود را دربرگرفته است. خانه‎های کوچک این روستا در سینه‎کش تند تپه‎ها به‌گونه‌ای قرارگرفته‌اند که پشت‎بام هر خانه، حیاط خانۀ بالادست است؛ بنابراین، از نظر ایستایی وضعیت خوبی ندارند.
نام خانوادگی ساکنان اولیۀ این روستا حبیبی، تیموری و خرده‎پا بوده است؛ اما تعداد مهاجران نیز زیاد است؛ به‎گونه‎ای که بومیان روستا، مردم آنجا را خانواده‎های هزارطایفه خطاب می‎کنند. جمعیت بومی روستای شهرآباد حدود 70 خانوار است که با احتساب مهاجران از 250 خانوار تجاوز می‎کند. 
درگذشته اهالی این روستا مانند دیگر روستاهای منطقه، به کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند؛ اما وضع معیشتی آنها به‎سبب محدودیت اراضی و مراتع، از رونق مناسب برخوردار نبود. هم‌اکنون (1391 ش) بیشتر اهالی و به‌خصوص جوانان روستا در کارگاههای کوچک تولیدی و صنعتی و مراکز خدماتی بومهن، روستای سیاه‎بند و منطقۀ لوران کار می‎کنند. 
درگذشته آب مورد نیاز اهالی روستا برای کشاورزی از رودخانۀ سیاه‌رود تأمین می‎شد؛ اما امروزه آب این رود قابلیت‎ بهره‎برداری ندارد. همچنین آب آشامیدنی اهالی روستا از دو چشمه به نامهای چشمه‌قُبی و شهرآباد ـ بُلاغی تأمین می‎شد که آن نیز به دنبال توسعۀ روستا و افزیش ساخت‎وسازها از اوایل دهۀ 1380 ش، به شدت آلوده شد و ادارۀ بهداشت، اهالی روستا را از آشامیدن آن منع کرد. در حال حاضر آب مصرفی و آشامیدنی این روستا از طریق خط انتقال آب سد لتیان به بومهن تأمین می‎شود. 
بافت سنتی و خانه‎های قدیمی روستای شهرآباد به طور کامل تخریب شده، و اثری از آن بر جای نمانده است. درواقع از دهۀ 1360 ش تا دهۀ 1380 ش بیشتر خانه‎ها، باغها و باغچه‎های این روستا که دارای ابعاد بزرگ بودند، به قطعات کوچک تفکیک، و به مهاجران تازه‌وارد فروخته شدند و آنها نیز اقدام به ساخت خانه‎های کوچک در آنجا کردند که اغلبشان کارگری و نیمه‎کاره هستند. 
حمام قدیمی روستا که گفته می‎شود متعلق به اواسط دورۀ قاجار بوده، و در دورۀ پهلوی دوم نوسازی شده است، در اواسط دهۀ 1370 ش تخریب شد. روستای شهرآباد دارای 4 مدرسۀ دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف، یک حسینیه و دو مسجد است که یکی‌شان قدیمی بوده، و دیگری به نام مسجد حضرت ابوالفضل (ع) جدید است.
در شمال روستا و در فاصلۀ حدود 100متری شمال شرقی مسجد حضرت ابوالفضل (ع) زیارتگاه کوچک تازه‌ساختی وجود دارد که به آن قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) می‎گویند و برپایی آن بر اثر خواب یک نوجوان بوده است. البته بسیاری از اهالی به این زیارتگاه اعتقاد ندارند و آن را خرافی می‎دانند.
در بالای ارتفاعات و تپه‎ماهورهای جنوب غربی روستای شهرآباد و در شمال بزرگراه تهران ـ دماوند و در محل زمینهای دیمزاری که اهالی محل آن را «ویبیده» (محلی که یک درخت بید در آنجا بود) می‎نامیدند، شهرکی به‎نام طلایه بر پا شده که در آن، حدود 15 مجتمع مسکونی بزرگِ شش تا هشت‌طبقه و حدود 50 واحد مسکونی وجود دارد. در شرق این شهرک تا پیش از ساخت آن در اوایل دهۀ 1380 ش، سنگی نسبتاً بزرگ و سیاه‌رنگ وجود داشت که به آن قدمگاه می‎گفتند و نزد اهالی بسیار مقدس بود و در ایام اعیاد و عزا، به‌خصوص در روزهای عاشورا و تاسوعا هیئتهای عزاداری به آنجا می‎رفتند و اهالی آش و غذاهای نذری خود را در آنجا می‎پختند و بین مردم توزیع می‎کردند. این مکان مقدس و سنگ آن در جریان تسطیح زمینهای این محل برای احداث شهرک طلایه، شبانه و در غفلت اهالی تخریب، و نابود شد. ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: