صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شهربازی /

فهرست مطالب

شهربازی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 10 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

شهربازی \ šahr-e bāzī \ ، در گذشته تفریحگاهی واقع در بزرگراه چمران، خیابان سئول. 
مالک زمینهای این تفریحگاه شخصی به نام ماشاالله پدرثانی بود. در 1359 ش در بخشی از این زمینها مجتمعی تفریحی با امکانات محدود به نام لونا پارک گشایش یافت و به‌تدریج گسترش پیدا کرد، اما پس از چندی آستان قدس رضوی مالکیت این زمینها را در اختیار گرفت و در 1361 ش حق کسب پیشه در آن را به بنیاد شهید واگذار کرد. در همین سال شهرداری تهران این مکان را از بنیاد شهید اجاره، و با همکاری شرکت شهربازی، مجتمعی تفریحی به نام شهربازی را با مساحتی بیش از 3 هکتار در آن احداث کرد. ماشاالله پدرثانی نیز که ادعای مالکیت زمین شهربازی را داشت، با گرفتن مبلغی پول از شکایت خود صرف‌نظر کرد. 
حسین حاجی‌رضا از نخستین مدیران شهربازی بود که در مدت 12 سال مدیریت خود، این مجموعه را به یکی از بزرگ‌ترین مکانهای تفریحی شهر تهران بدل کرد. 
تمام امکانات مجموعۀ تفریحی شهربازی، ازجمله تأسیسات فنی و دستگاههای تفریحی موجود در آن به جز دستگاهی موسوم به «قالیچۀ پرنده»، در ایران و توسط متخصصان ایرانی با مشاورۀ کارشناسان خارجی ساخته شده بود. ازجملۀ کسانی که در برپایی شهربازی نقش مؤثر داشته‌اند، می‌توان از سید علی میرمیران، مراد صلحی، مرتضى وفایی و بهمن سیابی یاد کرد. 
در 1380 ش، با مطرح شدن پروژۀ ساخت بزرگراه نیایش ـ یادگار امام، شهرداری تهران بر آن شد تا زمینهای شهربازی را از بنیاد شهید خریداری کند و سرانجام در 1384 ش آن را به مبلغ 330 میلیارد ریال خرید. 100 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت نقد، و معادل 230 میلیارد ریال آن به صورت واگذاری زمین در دیگر نقاط تهران به بنیاد شهید پرداخت شد. برچیدن تأسیسات مجموعۀ تفریحی شهربازی تا اواخر 1385 ش به طول انجامید؛ بخشی از تجهیزات آن به پارک بسیج واقع در جنوب شرقی تهران، و بخشی دیگر به مجتمعی تفریحی در کردان کرج فروخته شد. 
در حال حاضر (1391 ش) بقایای زمین اصلی که متعلق به شهرداری تهران است، به منظور ساخت بیمارستان برای بنیاد امور بیماریهای خاص، در نظر گرفته شده است. 

مأخذ

 اسدی، رضا (مدیر سابق امور مالی شهرک شهربازی)، مصاحبه با مؤلف. سعیده صائبی‌مقدم
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: