صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شمال تهران، گسل /

فهرست مطالب

شمال تهران، گسل


آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

شمال تهران، گسل \ gosal-e šomāl-e tehrān \ ، مهم‎ترین، طویل‎ترین و نزدیک‎ترین گسل لرزه‎زا به تهران.
گسل شمـال تهران به درازای بیش از 75 کمـ در کوهپایه‎های شمال تهران از شرق درۀ لشکرک در شمال شرقی تهران تا کاظم‎آباد (دوکیلومتری شرق کلاک) و شهر کرج در غرب، به صورت یک راندگی پیگیری شده است.
این گسل شاخه‎ای از گسل فشاری مشا ـ فشم در نظر گرفته شده است، اما این ارتباط در سطح زمین آشکار و نمایان نیست. از آنجایی که راندگی شمال تهران به صورت یک زون کار کرده است، بنابراین گسلی چند شاخه به شمار می‎رود.
گسل شمال تهران در امتداد شرقی ـ غربی تا شرق، شمال غربی ـ غرب، جنوب غـربی قـرار دارد و شیب آن به سوی شمال است؛ شیب این گسل در کاظم‎آباد °30 به سمت شمال‌شرقی، در غرب کن °10 تا °45 به سمت شمال، در شرق کن °27 تا °40 به سمت شمال، در فرحزاد °70 تا °80 به سمت شمال غربی، در قسمت غربی درۀ لشکرک °40 به سمت شمال‌غربی، و در شمال شرقی روستای سبو در حدود °30 به سمت شمال است.
از میزان لرزه‎خیزی این گسل به سبب کمی داده‎ها، اطلاع درستی در دست نیست. زمین لرزۀ 572 ق / 1176 م، با بزرگی تخمینی °2 / 7 در مقیاس ریشتر، به این گسل منسوب است. این زمین‎لرزه بسیاری از شهرهای مرکزی ایران و ایالت عراق عجم در طول دامنه‎های جنوبی البرز را ویران کرد؛ ری، قزوین، شرق بوئین‎زهرا و آبادیهای کرج در این زمین‎لرزه بیش از دیگر مناطق دستخوش آسیب شدند. ابن‎‎جوزی و ابن‎اثیر تاریخ این زمین‎لرزه را 571 ق ذکر کرده‎اند.
طول این گسل در برخی از منابع 45 کمـ ذکر شده است که از درۀ لشکرک در شرق تا کاظم‌آباد (در دو کیلومتـری شـرق کلاک و شمال بزرگراه تهـران ـ کرج) امتداد یافته، و بخشی از سیستم تکتونیکی و پیچیدۀ یال جنوبی رشته‎کوههای البرز را تشکیل داده است. گسل شمال تهران در کوهپایه‎های البرز در شمال تهران، در حدود 35کیلومتری از کن (در غرب) تا لشکرک (در شـرق) ادامـه دارد. امتـداد این گسل شرقی ـ غربی به طرف جنوب تا اندازه‎ای مقعر است. 
گمان می‎رود که حد غربی گسل شمال تهران (از دارآباد به طرف غرب) از نوع معکوس، و نیمۀ شرقی آن (از دارآباد تا درۀ لشکرک) از نوع راندگی است. گسل کاظم‎آباد (ه‍ م) و گسل درۀ لشکرک (ه‍ م) دو مقطع جدید از گسل تهران‌اند.

مآخذ

 امبرسز، ا. ن. ن. و ک. پ. ملویل، تاریخ زمین‎لرزه‎های ایران، ترجمۀ ابوالحسن رده، تهران، 1370 ش؛ درویش‎زاده، علی، زمین‎شناسی ایران، تهران، 1370 ش؛ گزارش نقشه‎های هم‎شتاب گسترۀ تهران و پیرامون آن، تهران، 1375 ش.

فهیمه خسروی آدینه وند
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: