صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شکی خان، باغ /

فهرست مطالب

شکی خان، باغ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 7 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

شکی‌خان، باغ \ bāq-e šakī-xān \ ، باغ و باشگاهی برای سوارکاری، واقع در منطقۀ اوین. 
سرهنگ مسعود شکی‌خان در 1287 ش / 1908 م، در تهران متولد شد. اجداد او از اهالی شهر شکی در قفقاز بودند که پس از عهدنامۀ ترکمان‌چای و جدایی آن شهر از ایران، ترک دیار کردند و به تهران آمدند. مسعود شکی خان در دوران جوانی به فرانسه رفت و به مدت دو سال، دورۀ سوارکاری را در دانشکدۀ سومور، از معتبرترین دانشگاههای سوارکاری کلاسیک، گذرانید. او پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه افسری، وارد سواره‌نظام ارتش شد. در آن دوران، او کاپیتان تیم ملی چوگان ایران بود. 
مسعود شکی‌خان به همراه همسر آلمانی خود، ادیت نایت هوفه، در 1337 ش باغی به مساحت 300‘2 مـ2 در خیابان اوین (کچویی کنونی) به قیمت 000‘9 تومان خریداری کرد. او خود صاحب 8 رأس اسب مسابقه‌ای بود و به تشویق دوستان سوارکار ایرانی و خارجی‌اش، اصطبلی به مساحت 630 مـ2 و انباری در حدود 100 مـ2 در کنار آن ساخت. وی در این باغ دو خانۀ ویلایی در کنار هم با سقف شیروانی و زیربنـاهـای 170 و 100مـ2، برای سکونت خانوادۀ خود بنا کرد. شکی‌خان به‌سبب علاقۀ زیاد به حیوانات و به‌خصوص اسبها، زمین قسمت شمال شرقی این بـاغ را با مساحتی در حدود 400‘1 مـ2 خریداری، و مانژ (میدان) اسب‌سواری در این مکان برپا کرد. 
سرهنگ شکی‌خان تا پیش از 1340 ش، زمینهای اطراف باغ خود را خریداری کرد که بخشی از آنها امروزه به مانژ و پارکینگ تریلی حمل و نقل اسبها بدل شده است. این باغها مجموعاً 5 قطعه، و در کنار هم واقع‌اند، و با آب نهر و چاه آبیاری می‌شوند. امروزه (1389 ش)، 45 رأس اسب در این مجموعه نگهداری می‌شود که 10 رأس از آنها متعلق به افراد عضو باشگاه است. 
سرهنگ شکی‌خان پایه‌گذار اسب‌سواری کلاسیک در ایران دانسته می‌شود. مدیریت این مجموعه تا 1379 ش به عهدۀ وی بود تا آنکه او در این سال به‌سبب کهولت درگذشت. در حال حاضر، باغ شکی‌خان متعلق به فرزندان او، بابک، پیران و رامین است و مدیریت باشگاه را بابک و رامین شکی‌خان برعهده دارند. بابک شکی‌خان مربی سوارکاری برای مبتدیها، بانوان و کودکان، و رامین شکی‌خان مربی آقایان است. در این مکان، مسابقات سوارکاری نیز برگزار می‌شود.

مأخذ

 شکی‌خان، رامین (از مدیران باغ و باشگاه سوارکاری شکی‌خان)، مصاحبه با مؤلف.

سعیده صائبی‌مقدم
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: