صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / شروین، پناهگاه /

فهرست مطالب

شروین، پناهگاه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 7 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

شروین، پناهگاه \ panāhgāh-e šervīn \ ، از پناهگاههای منطقۀ کوهستانی شمیران، واقع در شهرستان دربند و روستای پس‌قلعه. 
پناهگاه شروین را شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در 1352 ش، به یادبود درگذشتِ شروین جزایری، کوهنوردی که هنگام صعود بر روی دیواره جان باخت، ساختند. 
برای دسترسی به پناهگاه شروین باید پس از حرکت از روستای پس‌قلعه و سربند و با گذر از دوراهی «گذر مهدی» به منطقۀ بندیخچال و دیوارۀ شروین رسید که پناهگاه در پای آن دیواره بنا شده است. این پناهگاه با مساحتی حدود 48 مـ2 و ارتفاع 3 متر از سنگ و آهک و سیمان ساخته شده، و فاقد آب است. 
پناهگاه شروین در ارتفاع 450‘2 متری از سطح دریا، برای استفادۀ کوهنوردان به‌ویژه سنگ‌نوردانی که برای صعود بر روی دیوارۀ شروین به محل بندیخچال و پای دیواره می‌رسند، بنا شده است و در همۀ فصلهای سال امکان صعود به آن وجود دارد. این پناهگاه گنجایش 35 تن را دارا ست. 
در مسیر صعود به پناهگاه، می‌توان به چشم‌اندازهایی نظیر منظرۀ صعود سنگ‌نوردان با طناب بر روی دیواره، کـوهنوردانی کـه در مسیـر دربنـد ـ پس‌قلعه به طرف شیرپلا و توچال‌اند و نیز منظرۀ شهر تهران اشاره کرد. 

مآخذ

 محمودیان، علی‌اکبر، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ میرآقایی فعال، میرغنی و مجید یاسینی، پناهگاهها و جان‌پناههای کوهنوردی ایران، فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1382 ش.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: