صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سینک /

فهرست مطالب

سینک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سینک \ sīnak \ ، روستایی در دهستان لواسان کوچک در بخش لواسان. 
این روستا در ˚51 و ´41 طول شرقی، و ˚35 و ´51 عرض شمالی، در ارتفاع 952‘1متری از سطح دریا، در غرب رودخانۀ افجه که اهالی روستای سینک به آن رودخـانۀ سینک می‌گـویند و در سینه‌کش شرقی تپه ـ ماهوری که به‌صورت یالی از کوه از شمال آبشار هنزک آغاز می‎شود و تا افجه ادامه دارد، در حدفاصل روستای هنزک در جنوب غربی، و روستای افجه در شمال ‌شرقی واقع شده است. فاصلۀ این روستا تا محلۀ ناران لواسان حدود 200‘ 2 متر، و فاصلۀ آن تا روستای افجه از طریق جادۀ آسفالتۀ موجود، حدود 300‘ 3 متر است.
در جنوب ‌شرقی و شرق روستای سینک و در آن سوی رودخانه، تپۀ محمدقلی، کوه سوروکه، و مزارع و مراتع هَمْبِستان، عَلان، چِکنه‎پله، خاک‎پاچان، و اِشْکَسه، و در منتها‌الیه شمال ‌شرقی روستا، کوه اِندار واقع است. تنها کوه شمال ‌غربی روستای سینک کوه سرلوئک نام دارد و روستا در این قسمت کشتزار و چراگاه ندارد.
جمعیت روستای سینک در تابستان 150 خانوار و در زمستان حدود 80 خانوار است. نام‌خانوادگی مردم روستای سینک بیشتر یونسی، خداوردی، حصارکی، رحمان‎دشتی، عابدینی، ناصری، مسعود سینکی، زرشکی، باقری، گرجی، رفیعی، قوامی، پرتوی و رشیدی است. 
مردم این روستا در گذشته به‎کار کشاورزی، به‎خصوص کشت محصولات دیم نظیر جو، گندم و حبوبات در مزارع و مراتع مشغول بودند و افزون بر آن به حرفۀ دامداری نیز اشتغال داشتند؛ اما در دهه‌های 1370 تا 1380 ش، بیشتر جوانهای روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کرده، و به کارهای دولتی و خدماتی پرداخته‎اند. 
بخش عمدۀ زمینها و باغهای اطراف روستای سینک به افراد خوش‌نشین تهرانی فروخته شده است و آنان نیز برای گذراندن روزهای معدودی از سال در روستا و منطقۀ خوش‎آب‎وهوا اقدام به ساخت ویلاها‎یی در مِلک خود کرده، و از این‎رو رونق کشاورزی و باغداری در منطقه از میان رفته است. اکنون تنها پیرمردان روستا که شمار آنها از 15 تن تجاوز نمی‌کند، به کار باغداری اشتغال دارند و هرساله میزان محدودی از محصولات خود را که عمدتاً گیلاس، آلبالو، سیب و گردو ست، به فروش می‌رسانند. 
آب کشاورزی روستای سینک از طریق رودخانۀ افجه، و آب آشامیدنی اهالی از طریق چشمۀ خاله‎بهری و چشمۀ زمین هاشم‌آقا تأمین می‎شود که با لوله‌کشی به روستا می‌رسد. 
روستای سینک فاقد آثار تاریخی‎ ـ فرهنگی است و از بافت تاریخی آن، جز دو کوچه با حدود 8 ساختمان خشتی نیمه‌ویرانه، اثری بر جا نمانده است. حمام تاریخی روستا نیز در 1344 ش تخریب گردید، و به جای آن حمام جدید ساخته شد. امین‌الدوله، از رجال سیاسی زمان قاجار و صدراعظم مظفرالدین شاه، زادۀ سینک بود. این روستا در زمان فعلی فاقد هرگونه مکان آموزشی است و دانش‌آموزان آن به مدرسۀ محلۀ ناران لواسان می‌روند. به گفتۀ برخی از اهالی، نام سینک در گویش محلی به معنای پشه است. روستای سینک در جریان جنگ عراق با ایران، 6 تن شهید تقدیم میهن کرده است.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: