صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سیاه کوه /

فهرست مطالب

سیاه کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سیاه‌کوه \ siyāh-kūh \ ، یا مهرچال، از کوههای معروف منطقۀ لواسانات. 
قلۀ این کوه با ارتفاع 912‘ 3 متر از سطح دریا، در°51 و ´38 و ´´35 طول شرقی، و °35 و ´55 و ´´45 عرض شمالی جای دارد و از شمال به قلۀ پیرزن‌کلوم، از جنوب به درۀ کُند، از شرق به درۀ لار کوچک، از جنوب شرقی به قلۀ آتش‌کوه، و از غرب به درۀ ولاره و درۀ امامه منتهی می‌گردد. 
سیاه‌کوه یا مهرچال از کوههای مورد توجه کوهنوردان است. این کوه از 3 طرف به وسیلۀ دره‌ها، و از 3 طرف دیگر به وسیلۀ یالهای طولانی از دیگر قله‌های منطقه متمایز است. در جنوب و جنوب شرقی این کوه، صخره‌ها و پرتگاههایی خطرناک وجود دارد. با ایستادن بر روی این قله، دیوارۀ میانی البرز مرکزی را در شمال، و روستاهای راحت‌آباد، کند بالا و پایین و قسمتهایی از افجه را در سوی جنوب می‌توان دید. 
بهترین راه رسیدن به این قله از روستای امامه است؛ به این صورت که می‌توان از راه درۀ امامه از پایین قلۀ هم‌هِن گذرکرد و در انتهای دره در جهت شرق تغییر مسیر داد تا به گردنۀ مهرچال رسید و سپس از آنجا به سوی جنوب تا رسیدن به قله حرکت را ادامه داد. 
بخش شمال شرقی این قله به‌سبب جنس خاک و شیب ملایم، محل مناسبی برای انباشته شدن برفهای زمستانی است و تا مدتها رگه‌هایی از برف را می‌توان در این منطقه دید.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: