صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سفیدستان /

فهرست مطالب

سفیدستان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سفیدستان \ sefīdestān \ ، یا سپیدستون، روستایی از توابع رودبار قصران، واقع در شمال شرقی شمشک. 
این روستا در ارتفاع 683‘2متری از سطح دریا بر روی یـال کـوهی جای دارد که در جهت شمال شرقی ـ جنوب غربی کشیده شده است. 
در شرق روستای سفیدستان دره یا تنگۀ ریگ‌جو و در غرب آن تنگۀ شوش که آبریز هر دو آنها از شمال شرقی به جنوب غربی است و آب جاری فصلی آنها سرچشمۀ اولیۀ رودخانۀ شمشک را تشکیل می‌دهد، قرار دارد. 
نام خانوادگی بیشتر اهالی این روستا کیاشمشکی است. جمعیت ثابت این روستا حدود 25 خانوار، و جمعیت غیرثابت آن در روزهای تعطیل و تابستان به حدود 60 خانوار می‌رسد. شغل اهالی این روستا در گذشته دامداری، و در دورۀ پهلوی که معادن زغال‌سنگ شمشک فعالیت داشت، کار در معدن بود و امروزه بیشتر دارای مشاغل خدماتی و دولتی هستند. 
بافت کهن و تاریخی روستای سفیدستان تخریب و نوسازی شده است. بنای حسینیۀ روستا که به میانه‌های دوران حکومت پهلوی باز می‌گردد، همچنان دایر است و از آن استفاده می‌کنند. در مرکز روستا و بر بالاترین نقطۀ یال کوهی که روستا روی آن ساخته شده است، بنای مسجدی بلندمرتبه در دست احداث است که شاخص‌ترین بنا در روستا خواهد بود. امروزه روستای سفیدستان در ساخت‌وسازهای شهری شمشک بالا ادغام، و یکی شده است و دیگر روستای مستقلی به نام سفیدستان وجود ندارد، بلکه به عنوان یکی از محلات شمشک بالا محسوب می‌شود. 
مراتع بالای ده سفیدستان سَنّ اسْبِسون نام دارد و چشمه‌ای به نام اِسبی چشمه (چشمه‌سفید) در آنجا جاری است و آب مورد نیاز مزارع و باغهای روستا از طریق آن تأمین می‌شود. کوه پشت سَنّ اسْبسون، کَشون‌کمر نام دارد و بالاتر از آن کوه علی‌گُلی‌خوگاه و تهماسب‌کاه‌چین واقع است. در شمال غربی این روستا، کوه صخره‌ای بزرگی به نام گته‌بند قرار دارد، و یکی از چند صخرۀ یکپارچه و مرتفع کشور محسوب می‌شود و شرایط بسیار خوبی برای صخره‌نوردی علاقـه‌منـدان بـه ایـن رشتـه دارد. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: