صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سرخرسنگ /

فهرست مطالب

سرخرسنگ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سرخرسنگ \ sar-xar-sang \ ، کوهی واقع در جنوب غربی پالون‌گردن. 
قلۀ این کوه با 203‘4 متر بلندی از سطح دریا، در °51 و ´32 و ´´45 طول شرقی، و°36 و ´4 و ´´35 عرض شمالی واقع است و از شمال به درۀ سرخرسنگ و سپس به درۀ بزرگ وارنگه‌رود، از جنوب به درۀ بزرگ و اصلی لار، از جنوب غربی به قلۀ میش‌چال، و از شمال شرقی به قلۀ پالون‌گردن منتهی می‌گردد. 
قلۀ این کوه به سبب جای داشتن میان دو قلۀ بلند و همچنین وجود درۀ بزرگ و ژرف در اطراف آن در بیشتر روزهای سال در معرض وزش بادهای نسبتاً شدید و سرد است. شیب تند و دیوارۀ جنوبی قلۀ سرخرسنگ از فاصلۀ دور در درۀ لار به‌خوبی دیده می‌شود. 
یخچال سرخرسنگ که در یال کوچکی در سمت چپ این قله میان دو درۀ سرخرسنگ و اسپی‌چال واقع است، در بیشتر فصول سال دارای رگه‌های برف و آب فراوان است که درۀ بزرگ وارنگه‌رود را سیراب می‌کند. 
با ایستادن بر روی این قله، خط‌الرأس قله‌های نرگس به قلۀ سرماهو در شمال و روبه‌روی ما قرار می‌گیرد؛ قلۀ سرخرسنگ هم از شمال شرقی و جنوب غربی در نوار مرزی شهرستانهای شمیران و کرج قرار گرفته است. قلۀ سرخرسنگ جزو قله‌های عبوری کوهنوردان به‌حساب می‌آید و به تنهایی هدف صعود قرار نمی‌گیرد و افرادی که به این منطقه پا می‌گذارند از آن برای رسیدن به قله‌های بلندتر استفاده می‌کنند. برای رسیدن به این قله بیشتر از طریق یال جنوب غربی و خط‌الرأس کلون‌بستک به پالون‌گردن استفاده می‌گردد.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: