صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سادات، مزرعه /

فهرست مطالب

سادات، مزرعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 17 آذر 1398 تاریخچه مقاله

سادات، مزرعه \ mazraʾe-ye sādāt\ ، از مـزارع قدیمی و مرغوب ناصرآباد.
این مزرعه با ارتفاع 929‘1 متر از سطح دریا، در فاصلۀ 350 متری شمال غربی مزرعۀ کیور، 100متری جنوب مزرعۀ کردیان، 200‘ 3 متری شمال شهر لواسان، و 200متری شمال غربی محل تقاطع رودخانه‎های ناصرآباد و کند و در منتها‎الیه دامنۀ شرقی کوه ورجین قرار دارد. مزرعۀ سادات در گذشته‎های دور، از مزارع دیمزار مرغوب ناصرآباد بوده است.
بقایای معماری بافت قدیم این مزرعه هنوز در حجم انبوه ساخت‎وسازهای جدیدی که از دهۀ 1350 ش به ‎بعد در این مزرعه انجام شده، و آن را به منطقه‎ای مسکونی بدل ساخته، قابل مشاهده است. این منطقۀ مسکونی جدید در تابستان نزدیک به 70، و در زمستان کمتر از 5 خانوار جمعیت دارد. نام خانوادگی ساکنان مزرعۀ سادات غالباً یوسفی و ریحانی است؛ اما ‎به‎تازگی، خانواده‎هایی با نام میرمحمدی نیز در آنجا ساکن شده‎اند. آب این روستا از چشمه‎ای به‎نام گرچشمه تأمین می‎شود که در دره‎ای به همین نام جریان دارد. تمام ساکنان مزرعۀ سادات افراد خوش‎نشینی‎اند که در تهران زندگی می‎کنند و فقط روزهایی از سال را برای ییلاق به این منطقه می‎آیند.
دربارۀ سبب نام‎گذاری مزرعۀ سادات، اهالی کهن‎سال و معتمدان روستا معتقدند که تمامی اراضی این مزرعه متعلق به خاندانی از سادات علوی بوده است که طی سده‎های گذشته، از آنها بهره‎برداری می‎کرده‎اند. این خاندان در اوایل حکومت پهلوی قسمتهایی از مزرعه را فروختند و بدین ترتیب، مالکیت آنها از میان رفت، اما نام سادات همچنان بر آن باقی ماند. این مزرعه هیچ اثر تاریخی ـ فرهنگی‎ای را در خود جای نداده است.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: