صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / رحمان آباد /

فهرست مطالب

رحمان آباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 دی 1398 تاریخچه مقاله

رحمان‎ آباد \ rahmān-ābād\ ، منطقه‎ای مسکونی، واقع در شمال محلۀ کاشانک، در منطقۀ 1 شهرداری تهران.
رحمان‎آباد از شمال به کوهپایه‎های کلک‌چال، از غرب به محلۀ جمال‎آباد، از شرق به اراضی دارآباد، و از جنوب به محلۀ کاشانک محدود می‎شود. این منطقه بر اساس تقسیمات شهرداری تهران، محله به‎شمار نمی‎‎‎آید و بخشی از محلۀ کاشانک است (نک‍ : «مختصات ... »، بش‍‌ ). در گذشته نیز رحمان‌آباد به همراه آجودانیه، باغ‌چال، باغ صحرایی، جوز درختک و سرتپه از منطقه‌های روستای کاشانک به شمار می‌رفته است (ستوده،2/ 689). 
در سالهای دهۀ 1330 ش، رحمان‎آباد که در سمت چپ جادۀ نیاوران به دارآباد واقع شده بود، دارای استخری بود که در محاصرۀ درختان کهن‌سال نارون قرار داشت و در شمال آن استخر، باغ و قلعه‎ای رعیتی واقع شده بود. رحمان‎‎آباد قناتی کم‎آب و کشتزاری کوچک نیز داشت. قلعۀ یادشده، در بالای درۀ رحمان‎آباد بود و در شمال آن، استخری بـزرگ وجود داشت کـه آب قنـات در آن جمع می‎شد و پس از پرشدن با کشیدن ناجه، آب به باغها و کشتزارهای زیردست می‌رسید (همو، 1/ 442).
امروزه (1390 ش)، در درۀ رحمان‌آباد در بلندیهای دارآباد استخری وجود دارد که از سرچشمه‎های رودخانۀ دارآباد پر می‎شود و برای آبیاری درختان دامنۀ کوه مورد استفاده قرار می‎گیرد. یکی از کوچه‎های این منطقه نیز به نام کوچۀ استخر است که احتمالاً به استخر یادشدۀ پیشین اشاره دارد، اما از باغ و قلعۀ رعیتی اثری نیست.
در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 000‘ 400 مـ2 از اراضی رحمان‎آباد در تملک شخصی به نام «رحمت‎الله رضایی»، از ملاکان و معدن‌داران شمیران بود. وی با پیروزی انقلاب اسلامی از ایران خارج شد، اما پیش از آن، اراضی خود را که شامل درۀ رحمان‎آباد، درۀ عسلک، تختی رحمان‎آباد و تختی خشک‎چال بود، به چند قطعه زمین کوچک تقسیم کرد و هر یک از آنها را در اختیار خانواده‎های کشاورز، دامدار و یا کارگری که در خدمت او و در این زمینها به فعالیت مشغول بودند، قرار داد. این عده که سابقۀ حضوری طولانی در این منطقه داشتند، جمعیتی در حدود 200 تن، و در قالب 50 خانوار را تشکیل می‎دادند و عمدتاً از اهالی بومی منطقۀ شمیران و نیاوران بودند که در خانه‎هایی محقر و ابتدایی واقع در درۀ رحمان‎‎آباد زندگی می‎کردند. 
در دهه‎های 1360 و 1370 ش، با گسترش شهر تهران و تبدیل این مکان به منطقه‎ای مسکونی، و در پی دعوت سازمان ثبت املاک تهران از صاحبان زمینهای 
فاقد سند، ساکنان درۀ رحمان‎آباد نیز با استناد به داشتن دست‌خطی با امضای رضایی مبنی بر مالکیت قطعه زمینهای واگذارشده، به سازمان ثبت شمیران مراجعه کردند و خواستار صدور سند مالکیت شدند، اما به دلیل حاضر نبودن مالک اصلی زمینها، سندی برای آنها صادر نشد. 
در اردیبهشت ماه 1386، شهرداری تهران با این استدلال که درۀ رحمان‎آباد به طور کلی خارج از محدوده، و در ارتفاع بیش از 800‘ 1متری واقع است، با حکم قوۀ قضاییه و فرمانداری شمیرانات، خانه‎های درۀ رحمان‎آباد را به طور کامل تخریب کرد. این خانه‎ها که زمان ساخت برخی از آنها به 40 سال پیش از آن تاریخ نیز می‎رسید، همگی به‌جز دو باب، فاقد سند ملکی بودند؛ از این‌رو، شهرداری برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی درۀ رحمان‎آباد، و با هدف پاک‌سازی این منطقۀ حاشیه‎نشین شمال شهر تهران و نیز تغییر کاربری آن به فضای سبز، به این اقدام مبادرت کرد. اکنون بوستان نیلوفر در منطقۀ رحمان‎آباد، واقع در خیابان شهید محمدرضا پورابتهاج، انتهای خیابان شهید اکبر صبوری (شمال کاشانک) در آن محل احداث شده است. 
درۀ رحمان‌آباد به دلیل قرارگرفتن در دامنۀ ارتفاعات دارآباد، طبیعت و چشم‌اندازی زیبا دارد و بسیاری از کوهنوردان برای دسترسی به کوههای کلک‌چال و دارآباد مسیر درۀ رحمان‌آباد را انتخاب می‎کنند. شماری نیز از این مسیر به طرف ابتدای رودخانۀ دارآباد و باغچه‎خلیل می‎روند.

مآخذ

ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1371 ش؛ «درۀ رحمان‎آبـاد»، محمدرضا یـزدان‌پنـاه (مل‍‌ )؛ «درۀ رحمان‎آباد با خاک‎ یکسان شد»، عصر ایران (مل‍ ‌)؛ «مختصات محله»، مدیریت محلۀ کاشانک (مل‍‌ )؛ نیز:

Asriran,www.asriran.Com/ fa/ print/ 18234 (acc.Nov.17, 2011); Modiriyat ... , http:/ / kashanak.ir/ Default.aspx? tabid=21594; Yazdanpanah, www.yazdanpanah.com/ Weblog / Detail.Aspx? ID = 12(acc. Nov. 17, 2011).
میترا آقامحمدحسنی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: