صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دیپلمات، مجتمع فرهنگی ـ آموزشی و ورزشی /

فهرست مطالب

دیپلمات، مجتمع فرهنگی ـ آموزشی و ورزشی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دیپلمات، مجتمع فرهنگی، آموزشی و ورزشی \ mojtamaʾ-e farhangī, āmūzešī va varzešī-ye dīplomāt\ ، مجتمعی واقع در شمال شهرک نفت، در منطقۀ 1 شهرداری تهران.
این مجتمع در 1378 ش با هدف ارائۀ خدمات فرهنگی، آموزشی و ورزشی برای کارکنان وزارت امور خارجه و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم ایران احداث گردید. مساحت مجتمع دیپلمات 166 هکتار، و زیربنای آن 500‘4 م‍ـ2 است، این مجتمع همچنین دارای محوطه و فضای سبزی به مساحت 000‘5 مـ2 است.
مجتمع دیپلمات سازمانی دولتی است و زیر نظر وزارت امور خارجه اداره می‌شود. محل احداث این مجتمع از زمینهای سازمان منابع طبیعی استان تهران بوده، که وزارت امور خارجه در 1377 ش آن را با سند شش دانگ از سازمان منابع طبیعی خریداری کرده است.
این مجتمع که به باشگاه دیپلمات معروف است، دارای تالاری بزرگ با گنجایش 200 تن، و مساحتی برابر با 000‘1 م‍ـ2 است. 
مجتمع دیپلمات دارای این امکانات ورزشی است: زمین‌تنیس، زمین چندمنظوره (سالن والیبال، فوتسال و بسکتبال)، زمین دو و میدانی، زمین اسکیت، وسایل ورزشی بدن‎سازی، دوچرخه‌سواری، میز شطرنج و وسایل تفریحی.
در جنوب این مجتمع، مجموعه‌ای تفریحی ـ گردشی وجود دارد که دربرگیرندۀ فضای سبز، آلاچیق و آب‎نما ست. همچنین، در مجتمع دیپلمات فضایی برای پیاده‌روی از مرکز این مجتمع به سمت کوههای شمال آن درنظر گرفته شده که بـه «مسیر تندرستی» معروف، و طول آن حدود 4 کمـ است.
از تالار مجتمع دیپلمات برای ضیافتهای دیپلماتها و مراسم رسمی و غیررسمی وزارت امورخارجه استفاده می‎شود. در 1389 ش سازمان اداری وزارت امور خارجه نیز به این مجتمع انتقال داده شده است. کارکنان این مجتمع دوگروه ثابت و غیرثابت‎اند. کارکنان ثابت که شمار آنها محدود است، افرادی‎اند که به صورت دائم در این مجتمع حضور دارند، اما هنگام برپایی مراسم و مهمانیها، گروهی از کارکنان وزارت امور خارجه به این مجتمع فرستاده می‌شوند که جزء کارکنان غیرثابت محسوب می‌شوند.
مجتمع دیپلمات در حال حاضر (1390 ش) برنامه‎هایی برای گسترش دارد. ساخت سالنهای چندمنظورۀ ورزشی، استخر، پیست‌سوارکاری، رستوران و جز آنها ازجمله برنامه‌های مسئولان این مجتمع برای گسترش و تقویت امکانات آن است.

مأخذ

نساج‌پور، احمد (مدیر داخلی مجتمع دیپلمات)، مصاحبه با مؤلف.

امیرحسین فاطمی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: