صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دیزین، گردنه /

فهرست مطالب

دیزین، گردنه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دیزین، گردنه \ gardane-ye dīzīn\ ، گردنه‌ای واقع در 39 کیلومتری شمال غربی لشکرک و در 10کیلومتری غرب شهر شمشک، در ارتفاع 272‘ 3 متری از سطح دریا. 
این گردنه نقطۀ مرزی شهرستانهای شمیران و کرج است و آبریز آن در غرب به ولایت‌رود در گاجره، و در پایان در گچسر به رودخانۀ کرج می‌ریزد. آبریز شرق گردنۀ دیزین نیز به روستای دربندسر، و از آنجا در روستای دورود به رودخانۀ شمشک می‌پیوندد و یکی از سرچشمه‌های رودخانۀ جاجرود را تشکیل می‌دهد. 
در جنوب گردنۀ دیزین، کوههای بره‌چر (محل چریدن و علف خوردن بره) با ارتفاع 389‘ 3 متر، و سی‌چال با ارتفاع 719‘ 3 متر واقع‌اند. در غرب کوه بره‌چر، پیست اسکی دیزین وجود دارد. برای تأمین امکانات رفاهی و ایجاد نظم و ترتیب امور مربوط به علاقه‌مندان به اسکی که به این محل مراجعه می‌کنند، بخش وسیعی از کوه را به درازای حدود 300 متر و پهنای متوسط 50 متر بریده، و هموار کرده‌اند که از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود. 
در شمال شرق گردنۀ دیزین، بلندیهای کلون‌بستک (کلون بستۀ کوچک)، و قلۀ بلند خورتوئک با ارتفاع 156‘4 متر واقع است که یکی از ذخایر آبی مهم منطقه به شمار می‌رود و از دامنه‌های شمالی و جنوبی آن بیش از 200 چشمه می‌جوشد که در سراسر سال، آب آنها روان است. در حد فاصل میان گردنۀ دیزین و کوه کلون‌بستک، دکل مخابراتی منطقه نصب شده است. جادۀ لشکرک به شمشک پس از گذر از شمشک و رسیدن به گردنۀ دیزین، با دهها پیچ تند و شیب زیاد و کاملاً به صورت مارپیچی به روستای دیزین، و سپس گاجره متصل می‌شود و سرانجام در گچسر به جادۀ چالوس می‌پیوندد. این راه تنها برای آمد و رفت وسایل نقلیۀ سبک و سواری است و در روزهایی که برف و یخبندان وجود ندارد، مناسب است و حدود 20کمـ مسیر رسیدن به چالوس را کوتاه‌تر می‌کند. 
گردنۀ دیزین آخرین نقطۀ شمال غربی شهرستان شمیران به شمار می‌رود و به‌سبب بلندی زیاد و اشراف کامل بر نواحی اطراف پیوسته پذیرای صدها مسافری است که در آنجا توقف می‌کنند تا چشم‌اندازهای زیبای منطقه را ببینند و یا نخستین برف هر ساله را در آنجا لمس نمایند. 

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: