صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ده تنگه /

فهرست مطالب

ده تنگه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ده‌تنگه \ deh-tange\ ، منطقه‌ای در فاصلۀ 6 کیلومتری شمال غربی روستای آهار و در دامنه‌های شمالی کوه تاربیشه که اثری از آبادی یا ده و سکونتگاه در آن وجود ندارد. برخی از افراد کهن‌سال آهار می‌گویند که در گذشته‌های دور آبادی کوچکی در آنجا وجود داشته است، اما جمعیت آن در دهه‌های 1330-1340 ش به آهار کوچ کرده‌اند. 
ده تنگه در °51 و ´25 طول شرقی، و °35 و ´58 عرض شمالی در ارتفاع 400‘2متری از سطح دریا واقع است و در انتهای دره‌ای که محلیها آن را پَشکونَک می‌خوانند، جای دارد. این دره از آهار آغاز می‌شود و به سمت شمال غربی امتداد می‌یابد و اطراف آن را دهها چشمه و جویبار در بر گرفته است. مجموعۀ آب این چشمه‌ها و جویبارها شاخۀ شمال رودخانۀ آهار را تشکیل می‌دهد. 
مزارع و مراتع درۀ پشکونک از آهار به سمت ده‌تنگه به نامهای گل‌تنگه، اَچالِک (جای پای امام)، سَدَربند، چشمیک، زیارتگاه، زَهگاه، پَلَک و ده‌تنگه خوانده می‌شوند. در سمت جنوب این دره نیز مناطق پاوش، سرچه‌مون (سرچمن) و اَلوبند (الله‌بند) قرار دارد و ادامۀ آن به سی‌چال و دیزین می‌رسد. 
طول مسیر درۀ پشکونک تا ده‌تنگه یکی از مناطق بسیار سرسبز و دست‌نخوردۀ رودبار قصران است و در سمت شمال ده‌تنگه، درۀ آهنگرک میگون قرار دارد. 

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: