صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دورود /

فهرست مطالب

دورود


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دورود \ do-rūd\ ، روستایی واقع در 27کیلومتری شمال‌غربی جادۀ لشکرک ـ شمشک. علت نام‌گذاری این روستا به دورود این است که در جنوب آن رودخانۀ کوچک شمشک و رودخانۀ کوچک و فصلی دربندسر به یکدیگر متصل می‌شوند. این دو رودخانه از سرچشمه‌های رودخانۀ جاجرودند. 
در سمت شرق روستای دورود کوه پلنگ‌کولی، و در غرب آن کوه تِلارپشت و در جنوب آن کوه سیاگِر قرار دارد، اما در شمال آن کوهی وجود ندارد. بخش عمدۀ بناهای بافت قدیمی روستا تخریب، و نوسازی شده است، اما بنای حمام قدیمی و یک خانۀ تاریخی که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد، باقی مانده است. بنای حمام که اکنون متروک است، بیش از 150 سال قدمت دارد. 
حسینیۀ روستا در اواسط دورۀ پهلوی ساخته شده است که دارای ویژگیهای خاص معماری یا هنری نیست. مسجد روستا نیز نوساز و دارای سردرِ ورودی کاشی‌کاری شده با نقوش تزیینی کتیبه‌دار و گُل و بوته است. خانۀ تاریخی روستای دورود که در مرکز روستا و در جبهۀ غربی مسجد قرار دارد، در 1328 ش ساخته شده، و متعلق به شخصی به نام محمود شمشکی است. 
نام خانوادگی اهالی روستای دورود ساوه دورودی، شمشکی، میرهاشمی، ساوه شمشکی و آبنیکی است. دو خانوادۀ اول، از بومیان روستایند، اما بقیۀ خانواده‌ها در چند دهۀ اخیر در این روستا ساکن شده‌اند. گفته می‌شود خانوادۀ آبنیکی از زمان بهره‌برداری از معادن زغال سنگ شمشک به این روستا آمده‌اند. 
جمعیت ثابت روستای دورود 15 خانوار و جمعیت متغیر آن که در ایام تعطیل و تابستان به روستا مراجعه می‌کنند، حدود 50 خانوار است. آب آشامیدنی اهالی از چشمۀ دریوک تأمین می‌گردد که در دامنۀ کوه کلون‌بستک واقع است و به وسیلۀ لوله به روستا منتقل می‌شود. این آب بسیار گوارا، و دارای املاح معدنی مفید است. آب مورد نیاز اندک باغهای دورود نیز از رودخانۀ شمشک و دربندسر برداشت می‌شود. 
در قدیم، شغل مردم روستای دورود بیشتر دامداری بود، اما در اواسط حکومت پهلوی اول به علت آغاز بهره‌برداری از معادن زغال سنگ، رو به زوال رفت؛ چندان‌که جوانان روستا در جست‌وجوی کار به تهران عزیمت کردند. امروزه روستای دورود به علت کمی جمعیتِ ثابت، فاقد مؤسسات مورد نیاز عمومی نظیر مدرسه، درمانگاه و مانند آن است. در سمت جنوب روستای دورود و در جبهۀ شرقی محل تلاقی دو رودخانۀ شمشک و دربندسر، پناهگاه اسکی برین قرار گرفته است. 
در محدودۀ اندک روستای دورود زمین غیرمسکون وجود ندارد و همۀ نقاط آن زیر پوشش بناهای متعدد مسکونی با ترکیب غیرهمگون و ناسازگار رفته است. 
روستای دورود به علت قرارگیری در میان تنگه‌ای که عرض آن از 50 متر تجاوز نمی‌کند، در روزهای بلند تابستان بیش از 5 تا 6 ساعت آفتاب ندارد؛ از این‌رو، سایۀ بلند کوهها و باد خنک تنگه که پیوسته از جنوب به شمال در حال وزیدن است، حالتی فرح‌بخش به روستا بخشیده است.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: