صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دوقلو، آبشار /

فهرست مطالب

دوقلو، آبشار


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دوقلو، آبشار \ āb-šār-e do-qolū\ ، از معروف‌ترین آبشارهای دامنۀ جنوبی کوه توچال، واقع در پایین پناهگاه شیرپلا. 
برای رسیدن به آبشار دوقلو باید از دربند به پس‎قلعه رفت و در آنجا راه پاکوبی را که به پناهگاه یا مقر امداد و نجات داودی منتهی می‎شود، در پیش گرفت. از این نقطه به بعد راه صخره‎ای، و گاه سخت‎گذر می‎شود. از این‌رو، برای تسهیل در رفت‌وآمد کوهنوردان، بخشهایی از مسیر کابل‎کشی شده است و در بعضی از نقاط پلۀ آهنی کار گذاشته‎اند. پس از پیمودن این بخش از راه، به ابتدای زمینهای خاکی و شیب‎دار پای آبشار می‎رسیم. از این نقطه منظرۀ آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا بسیار زیبا و دیدنی است.
منبع تغذیۀ این آبشار، آبهای حاصل از ذوب برفهای دامنۀ جنوبی توچال است. بخش عمده‎ای از این آبها، از دره‎های میان‎بند یخچال و دیواره‎های شمالی اوسون تأمین می‎شود. از دیگر منابع تأمین‎کنندۀ آب آبشار دوقلو، رودخانۀ پیازچال است که از سمت شرق به غرب جریان دارد و در محل پناهگاه شیرپلا به آبشار دوقلو می‎ریزد. این آبشار حدود 50 متر ارتفاع دارد و بیشتر روزهای سال دو شاخه است و در فصلهای پربارش، چند شاخه می‎شود.
در قسمت پایین آبشار دوقلو غاری دست‎‌ساز وجود دارد که توسط کوهنوردان در سالها پیش کنده شده و کوهنوردان به آن غار بالکانی می‎گویند. از پای آبشار تا ابتدای پله‎های پناهگاه شیرپلا مسیری شیب‎دار و نسبتاً خسته‎کننده‎ای وجود دارد که در زمستانها باد شدیدی در آن می‌وزد. 
ارتفاع محل آبشار از سطح دریا حدود 700‘ 2 متر است و تقریباً در نیمۀ راه صعود به قلۀ توچال واقع شده است. در مسیر دربند تا آبشار دوقلو، درختان کهن‌سال گردو، شاتوت، ازگیل، سیب و گیلاس را می‎توان دید و در سراسر راه از پس‎قلعه تا آبشار، رودخانه، درختان و سنگها درهم تنیده‎اند و مسیر را به شکل فوق‎العاده‎ای جذاب و دیدنی ــ به خصوص در فصل بهار و تابستان ــ جلوه می‎دهند.

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: