صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / درکه، رود /

فهرست مطالب

درکه، رود


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

درکه، رود \ rūd-e darake\ ، رودی از شاخابه‌های رود کن. این رود با درازای 26 کمـ (از سرچشمه‌ تا دهانۀ کانال جواد فاضل) و شیب متوسط 9٪، از به هم پیوستن ریزابه‌های چشمۀ کف‌او، چهل‌چشمه، هفت‌چشمه و اسپی‌او در جنوب غربی قلۀ توچال و جنوب قلۀ شاه‌نشین تشکیل می‌شود. 
رود درکه پس از عبور از مراتع و پناهگاه پلنگ‌چال و با دریافت آب چشمه‌های سر راه و ریزابه‌های کوچک و بزرگ، با گذشتن از لابه‌لای دره‌ها، سنگها، علفزارها، آبشار جوزک و ایستگاه هفت‌حوض، به میدان کهن محلۀ درکه می‌رسد. 
رود درکه پس از گذر از محلۀ اوین و زیر پل بزرگراه اوین ـ سعادت‌آباد وارد مسیل بسیار پهناور غرب بزرگراه چمران می‌شود و پس از حدود 5/ 4 کمـ ، از طریق آبراهه‌ای در کوی نصر (محلۀ گیشا) در خیابان جواد فاضل به سمت غرب منحرف می‌گردد و پس از طی مسافتی در جنوب و به موازات بزرگراه جلال آل‌احمد و دریافت آب مسیلهای فرحزاد و حصارک، و عبور از زیر بزرگراههای متعدد، سرانجام به مسیل رود کن می‌ریزد (محمودیان، اطلس ... ، 76-77، 88، نگاهی ... ، 116؛ فرهنگ ... ، 3/ 20؛ جعفری، 218). 
آبدهی رود فصلی درکه و شاخه‌های کوچک آن به طور متوسط 22 میلیون مـ3 در سال است که بیشتر از ذوب شدن برفهای دامنه‌های البرز و بارشهای فصلی به دست می‌آید (افشین، 2/ 497؛ فرهنگ، نیز محمودیان، همانجاها). 

مآخذ

افشین، یدالله، رودخانه‌های ایران، تهران، 1373 ش؛ جعفری، عباس، رودها و رودنامۀ ایران، تهران، 1376 ش؛ فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تهران، 1383 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ همو، نگاهی به تهران، از آغاز تا کنون، تهران، 1384 ش. 

حسن موسوی‌زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: