صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دربندسر، پیست اسکی /

فهرست مطالب

دربندسر، پیست اسکی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دربندسر، پیست اسکی \ pīst-e eskī-ye dar-band-sar\ ، پیستی واقع در میانۀ درۀ دربندسر و شمشک.
در 1357 ش تعدادی از قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان ورزش اسکی، با کمک اهالی روستاهای دربندسر و شمشک، اقدام به احداث و تأسیس پیست اسکی‌ای در قسمت جنوب غربی روستای دربندسر کردند. از همان سال اقدامات اولیه برای خرید یک دستگاه تله‌سی‌یژ دونفره از کشور فرانسه صورت پذیرفت و هم‎زمان نقشۀ مسیر پیست تهیه و موقعیت ایستگاهها نیز بررسی و مشخص شد.
کار نصب و راه‌اندازی نخستین دستگاه بالابر تا سال 1360 ش به‌طول انجامید. پیست اسکی دربندسر در زمستان همان سال به‎طور رسمی افتتاح شد و مورد استفادۀ اسکی‎بازان قرارگرفت. در دهۀ 1370 ش مسئولان پیست اسکی دربندسر، به‌دنبال استقبال فراوان اسکی‎بازان از این پیست، با خرید زمینهای هم‎جوار درصدد توسعۀ این مکان ورزشی برآمدند و کار توسعۀ آن تا سالها بعد ادامه یافت.
ازجمله اقداماتی که برای توسعۀ پیست صورت گرفته است، می‌توان به این موارد اشاره کرد: خرید ماشینهای برف‎کوب، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه تله‎سی‌یژ چهارنفره با ظرفیت دو هزار نفر در ساعت و یک دستگاه تله‌اسکی بشقابی با ظرفیت 400 نفر در ساعت، افزایش مساحت پارکینگ، نصب دستگاه ژنراتور مولد برق 400 کیلوواتی، و تسطیح و ایمن‌سازی پیست اسکی به‌منظور قرارگرفتن آن در ردیف پیستهای اسکی بین‌المللی، تهیۀ یک دستگاه تله‌کابین 12 نفره به طول 830‘1 متر با تعداد 57 کابین و ظرفیت 500‘ 3 نفر در ساعت، و همچنین تهیۀ یک سیستم کامل تولید برف مصنوعی برای جبران کمبود برف در برخی از قسمتهای پیست، به‌ویژه در روزهای گرم و کم‎بارش.
از دیگر برنامه‌های آیندۀ این پیست می‌توان به این موارد اشاره کرد: طرح اتصال پیست دیزین به دربندسر و شمشک از طریق درۀ محمودچال، احداث هتل و تجهیزات مناسب آن در یک طرف دره و اضافه نمودن طرف دیگر دره به محدودۀ پیست اسکی، ساخت استخر و سونا در محل هتل پیست، راه‌اندازی مسیر دوچرخۀ کوهستان و پیست آموزشی اسکی اختصاصی دربندسر در کنار پیست مسابقه. 
پیست دارای دو رستوران است که یکی در کنار پیست مبتدی، و دیگری در قلۀ پیست واقع است. بهداری پیست از دیگر امکاناتی است که در کنار پیست قرار دارد. این پیست دارای یک مدرسۀ اسکی است که زیرنظر هیئت اسکی تهران اداره می‎شود. در این مدرسه مربیان رسمی فدراسیون اسکی، علاقه‎مندان به این ورزش را از سطح مبتدی تا پیشرفته آموزش می‎دهند. پایگاه قهرمانی واقع در طبقۀ فوقانی مدرسۀ اسکی دارای چند سوئیت است که برای اسکان تیمهای ملی و شهرستانی در زمان برپایی اردوها از آن استفاده می‎شود.
ارتفاع پایین‎ترین نقطۀ پیست اسکی دربندسر از سطح دریا 600‘ 2 متر، و بلندترین نقطۀ آن 050‘ 3 متر است. طول فصل اسکی در این پیست از میانه‎های آذر تا روزهای پایانی فروردین ماه است.
در پیست اسکی دربندسر همه ساله مسابقات مختلف اسکی در رشته‌های آلپاین و اسنوبرد برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین این مسابقات، مسابقه‌ای موسوم به «گراندپری» است که در دهۀ اول اسفند هر سال، و به‌منظور بزرگداشت مقام 3 نفر از پیشکسوتان اسکی به نامهای اسماعیل ساوه شمشکی، آوانس مگردومیان و رضا بازرگان‌نیا، در این مکان برگزار می‌گردد.

مأخذ

بلوکات (مسئول پیست اسکی دربندسر)، مصاحبه با مؤلف.

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: