صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / درازدره /

فهرست مطالب

درازدره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

درازدره \ derāz-darre\ ، یا درازراه، دره‌ای واقع در جنوب روستای کِرِشت. 
درازدره که حداکثر عمق آن از تپه‌های دو طرف از 30 متر تجاوز نمی‌کند، در جنوب روستای کرشت در ارتفاع 740‘1 متری از سطح دریا با نام «شوردره» آغاز می‌شود و به سمت جنوب امتداد می‌یابد؛ سپس در ارتفاع 683‘1 متری از سطح دریا به دوراهی شهرک تماشا وابسته به دانشگاه علم و صنعت می‌رسد و در ادامه، به سمت جنوب غربی منحرف می‌شود. آن‌گاه در ارتفاع 665‘1 متری از سطح دریا به چشمۀ آبی می‌رسد که با ساختن سد خاکی کوچکی محدودۀ آن را محصور، و استخر کوچکی در آن ایجاد کرده‌اند. شوردره در ادامۀ مسیر خود به سمت جنوب غربی به چشمۀ دیگری می‌رسد که آب آن را به داخل آبشخوری هدایت نموده‌اند که برای آب خوردن جانوران وحشی منطقه احداث شده است. 
این دره در فاصلۀ حدود 5/ 6 کیلومتری جنوب غربی روستای کرشت به جاده‌ای می‌رسد که از روستای باغ‌کمش به کوه بادام برای حمل سنگ معدن مصرفی کارخانۀ سیمان شمال احداث شده است؛ سپس به درازدره متصل می‌شود و به سمت غرب امتداد می‌یابد تا به مجاورت رودخانۀ جاجرود برسد. 
طول درازدره از مبدأ یعنی جنوب روستای کرشت تا انتها یعنی مقابل رودخانۀ جاجرود حدود 16 کمـ است و در سطح بستر آن، در بیشتر نقاط درختان کز و بوته‌های نی روییده که فضای نسبتاً سرسبزی را به وجود آورده است. حداکثر عرض این دره حدود 50 متر است و تمامی سطح آن را لایه‌ای قطور از خاک پوشانده است. این دره در زمان بارندگیهای رگباری و شدید، آب تپه‌ماهورهای اطراف را از شمال شرقی به جنوب و سپس جنوب غربی، به مسیر رودخانۀ جاجرود هدایت می‌کند، اما به‌سبب محدود بودن میزان آبهای واردشده به آن، دارای بستر سیلابی نیست.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: