صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دانشگاه شهید بهشتی، موزه سنگ /

فهرست مطالب

دانشگاه شهید بهشتی، موزه سنگ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 22 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دانشگاه شهید بهشتی، موزۀ سنگ\ mūze-ye sang-e dānešgāh-e šahīd beheštī\ ، موزه‎ای با زمینۀ فعالیت تخصصی زمین‌شناسی، در بزرگراه شهید چمران، خیابان اتابک، میدان اوین، واقع در دانشگاه شهید بهشتی.
موزۀ سنگ با بازگشایی دانشکدۀ علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی در حدود سالهای 1360 تا 1362 ش، با خریداری مجموعه‌ای شامل 000‘1 نمونه سنگ و کانی از مؤسسۀ آلمانی کرانس (مؤسسۀ تخصصی سنگ، کانی و کریستال) با اهداف آموزشی و کمک‎آموزشی، تجهیز، طبقه‌بندی و در زیرزمین این دانشکده در فضایی به مساحت تقریبی 100 م‍ـ2 راه‌اندازی شد. به‎مرور در چند دهه فعالیت دانشکدۀ علوم زمین، با اجرای طرحهای تحقیقاتی این دانشکده و با پژوهشهای استادان، دانشجویان و محققان، غنای این مجموعه افزایش یافت.

آثار و اشیاء موزۀ سنگ

آثار و اشیاء به نمایش درآمده در موزه از ‌لحاظ نحوۀ گردآوری، در دو دستۀ کلی طبقه‌بندی می‎شوند:
1. مجموعۀ آثار خریداری‎شده از مؤسسۀ زمین‌شناسی کرانس آلمان. این مجموعه شامل گونه‌های مختلف سنگها و کانیها و سیلیکاتها ست. 
سنگها شامل انواع رسوبی، آذرین درونی و بیرونی، و دگرگونی است که در ویترینهای ایستاده، دورتادور زیرزمین به نمایش درآمده‌اند.
کانیها نیز براساس طبقه‌بندی کریستالوشیمی (روش ابداعی اشترونس، دانشمند زمین‌شناس آلمانی سدۀ 20 م) دسته‌بندی شده‎اند. این کانیها در ویترینهای میانی در زیرزمین به نمایش گذاشته شده‌‌اند.
سیلیکاتها نیز در 6 زیرمجموعه دسته‌بندی، و در ویترینهای میانی در زیرزمین به نمایش گذاشته شده‌اند.
این نمونه‌ها (نمونه‌های خارجی) دارای شناسنامۀ علمی حاوی اطلاعاتی چون نام شی‌ء، فرمول شیمیایی، نام کشور، محل گردآوری و نام فرد اهداکننده است.
2. مجموعۀ گردآوری‎شده توسط دانشکدۀ علوم زمین، اعضای هیئت علمی دانشکده و دانشجویان. در طول سالها فعالیت این دانشکده سنگها و کانیهای مناطق مختلف ایران جمع‌آوری، و براساس استانهای ایران و مادۀ معدنی طبقه‌بندی شده‌اند. اعضای هیئت علمی و دانشجویان نیز آثار به دست آمده در طول طرحهای تحقیقاتی دانشکدۀ علوم زمین و تحقیقات صحرایی خود را به این موزه اهدا کرده‌اند که در ویترینهای طبقات دوم و سوم دانشکده، به نمایش گذاشته شده است.
از جملۀ آثار مهمی که هیئت علمی دانشکده جمع‌آوری، و به موزه اهدا کرده‎اند، مجموعۀ موجودات دریایی خلیج‌فارس (انواع مرجانها، صدفها، اسفنجها، گوش‌‎ماهیها و حلزونها) و فسیلها ست.
اشیاء این موزه با اهداف آموزشی ـ نمایشی گردآوری، و در 27 ویترین چوبی ایستاده، و 16 ویترین میانی زیرزمین دانشکده، ویترینهای طبقات دوم و سوم، و ویترینهای روبازِ نمایش آثار زیرزمین دانشکده به نمایش گذاشته شده‌اند.

مآخذ

بهزادی، مهرداد (مدیرگروه زمین‌شناسی دانشکدۀ علوم زمین‌ دانشگاه شهید بهشتی)، مصاحبه با مؤلف؛ پورمعافی، محمد (ریاست دانشکدۀ علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی)، مصاحبه با مؤلف؛ ناصری، حمیدرضا (معاونت اجرایی و برنامه‌ریزی دانشکدۀ علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی)، مصاحبه با مؤلف. 

مسیح موسوی‌زادگان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: