صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / دارآباد، کوه /

فهرست مطالب

دارآباد، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

دارآباد، کوه \ kūh-e dār-ābād\ ، یا کل نو، گنج‌چال، کوهی در شمال محلۀ دارآباد. این کوه با بلندی حدود 200‘ 3 متر، در موقعیت °51 و ´29 و ´´58 طول شرقی، و °35 و ´51 و ´´48 عرض شمالی واقع شده است. کوه دارآباد از شمال به کوه چمبره‌بند، از جنوب به کوه سرمیل، از شرق توسط یالی بلند با شیب نسبتاً ملایم به روستای کمرخانی و کلوگان در ابتدای جادۀ اوشان ـ فشم، و از غرب به درۀ بزرگ و اصلی دارآباد منتهی می‌شود. 
در قسمت غرب این کوه که از شمال‌غربی به جنوب شرقی امتداد یافته‌است، شیارهای موازی و متعددی با شیب بسیار زیاد و پرتگاههای خطرناک به طرف درۀ بزرگ دارآباد سرازیر می‌شود. کوه دارآباد از بیشتر نقاط شهر تهران در ناحیۀ شمال شرقی به خوبی قابل مشاهده است. از فراز این کوه همۀ شهر تهران، به ویژه نواحی شرقی این شهر، و همچنین جادۀ اوشان ـ فشم و روستاهای حاشیۀ این جاده تا دوردست به خوبی دیده می‌شوند. 
کوه دارآباد از سوی یال چپ دره در قسمت شرقی با شیب ملایمی به ابتدای روستای حاجی‌آباد و کمرخانی می‌رسد. موقعیت جغرافیایی ویژه و چشم‌انداز زیبای این کوه، آن را به محل خوبی برای کوهنوردی بدل کرده است. 
بهترین مسیر دسترسی به قلۀ دارآباد از راه درۀ بزرگ دارآباد در منطقۀ آبشار غلاک، سپس تغییر مسیر به سمت شرق و ادامۀ صعود از مسیر یال کلاغ‌میزان تا رسیدن به خط‌الرأس و ادامۀ مسیر به سمت شمال تا رسیدن به قلۀ کوه است.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: