صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / خرس چال، دریاچه /

فهرست مطالب

خرس چال، دریاچه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خرس‌چال، دریاچه \ daryāče-ye xers-čāl\ ، دریاچه‎ای کوهستانی و فصلی در البرز میانی، واقع در محدودۀ بخش رودبار قصران. 
برای دسترسی بـه ایـن دریاچه بایـد در جادۀ کرج ـ چالوس در محل گچسر، وارد جادۀ گاجره در سمت راست شد و پس از پیمودن چند کیلومتر، در نزدیکی پایگاه محیط‎بانی وارد جاده‎ای خاکی شد که به وارنگ‎رود می‎رسد. بعد از ساعتی راه‎پیمایی در این مسیر، به دوراهی و مرتع شیرکمر و سپس به پیچ اصلی رودخانه‎‎ای در نزدیکی مرتع سکه‎نو، و آن‎گاه با عبور از رودخانه و در پیش گرفتن مسیر پاکوب موجود، به گوسفندسرای سکه‎نو خواهیم رسید. از آنجا باید مسیر مالرو موجود را ادامه داد و پس از عبور از یک سربالایی و سپس یک سراشیبی، به کنار رودخانه رسید؛ با عبور از آن، باید راه را دوباره در سمت چپ رودخانه پیمود تا آنکه پس از حدود یک ساعت و نیم، به آخرین گوسفندسرا که متعلق به چوپانان فشمی است، برسیم. 
با ادامۀ مسیر پس از دو ساعت به رودخانۀ دوآب خلنو خواهیم رسید؛ کنار این رودخانۀ خروشان محل مناسبی برای شب‎مانی است. پس از عبور از رودخانه، وارد مسیر پرشیب درۀ یخی هرزکوه می‎شویم و پس از پیمودن حدود یک ساعت راه در سمت جنوب، به یک یال پرشیبِ شن‎اسکی می‎رسیم؛ آن‎گاه از مسیر منحرف شده و با زیگزاگهایی خود را به یک یالِ کم‎شیب‎تر می‎رسانیم. پس از دو ساعت کوه‎پیمایی، به دامنه‎های کوه خرس‎چال نزدیک خواهیم شد. سینه‎کش کوه از این نقطه به‎صورت پهنۀ مسطحی با شیب تند، تا کوه دال‎کولی امتداد می‎یابد و بر روی آن معمولاً در طول سال نقابی برفی وجود دارد. پس از عبور از چند تپه‎ماهور نزدیک به ریشۀ کوه خرس‎چال در یک فرورفتگی، دریاچۀ خرس‎چال نمایان می‎شود.
آب این دریاچه بسیار سرد است. دریاچۀ خرس‎چال، دریاچه‎ای فصلی است و پس از ذوب‎شدن برفهای بلندیهای اطراف آن کاملاً خشک می‎گردد. 

میثم رودکی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: