صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / خربزدره /

فهرست مطالب

خربزدره


آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خربزدره \ xar-boz-darre\ ، دره‌ای واقع در سمت شمال شرقی شهر میگون، در ارتفاع میان 200‘2 تا 900‘2متری از سطح دریا، در سمت غرب کوه دیملا. 
طول این دره حدود 2کمـ ، و اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 750 متر است. از ویژگیهای این دره فاصلۀ بسیار کم میان دو یال سمت چپ و راست آن است که این دره را به صورت تنگه‌ای باریک و با شیب تند در آورده است. 
این دره به‌سبب جای داشتن در زیر قله‌های بلند و صخره‌ای، در بیشتر روزهای سال پرآب است، اما در بعضی روزهای سال از میزان آب آن به‌شدت کاسته می‌شود. تا حدود 300 متر از آغاز خربزدره که در سمت شهر میگون واقع است، ساخت‌وسازهای انبوهی صورت گرفته، و دره از شکل طبیعی خود خارج گشته و جزو شهر شده است؛ اما در امتداد آن که دارای شیب نسبتاً تند است، پوشش گیاهی و درختچه‌های پرشماری وجود دارد؛ و در بخشهایی از آن باغ احداث شده است. 
این دره را به‌سبب آنکه قبلاً محل چرای بز و خر بوده است، خربزدره نامیده‌اند، اما برخی آن را به اشتباه خربزه‌دره می‌خوانند. در انتهای این دره که به کوه آبک ختم می‌شود، مراتع سرسبزی وجود دارد که در آنها می‌توان نمونه‌های منحصر به فردی از گیاهان منطقه از انواع دارویی و صنعتی را مشاهده کرد. 
راه‌پیمایی در این دره خالی از خطر نیست و بهتر است برای گذر از آن، یال سمت راست دره انتخاب شود که کمتر خطرناک است. پیمایش دره حدود 5/ 1 ساعت وقت نیاز دارد.

ناصر پازوکی طرودی ـ مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: