صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / خشکه لار، دره /

فهرست مطالب

خشکه لار، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خشکه‌لار، دره \ darre-ye xoške-lār\ ، یا لار کوچک، دره‌ای واقع در غرب رودخانۀ سد لار. این دره تقـریباً در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی کشیده شده، و شیب آن به سمت رودخانۀ لار است. درۀ خشکه‌لار از شمال غربی به حدفاصل کوههای کاسونک، پیرزن‌کلوم و مهرچال، و از جنوب شرقی به مسیل و رودخانۀ سد لار ختم می‌گردد. 
طول مسیر دره در حدود 11 کمـ و اختلاف ارتفاع دو نقطۀ آغازین و پایانی آن در حدود 650 متر است. از ویژگیهای مهم و بارز این دره فاصلۀ عرضی بسیار زیاد میان دو یال سمت چپ و راست آن است. درۀ خشکه‌لار در قسمت پایین و جنوب‌شرقی خود پهن، و در ناحیۀ بالا و شمال غربی باریک، و در بعضی مناطق صخره‌ای است. 
کوههای معروف و بلند البرز میانی چون کاسونک، پیرزن‌کلوم، مهرچال، آتش‌کوه، ریزان، پرسون، کافرراه و مرغ‌سر از جهات مختلف این دره را احاطه کرده‌اند و آب حاصل از ذوب برفهای این قله‌ها از بخشهای مختلف به این دره سرازیر می‌شود. افزون بر این آبها از سمت چپ درۀ خشکه‌لار از جانب شرق به غرب، آبهای حدود 9 درۀ اصلی، و از سمت راست آن آبهای 6 درۀ دیگر به این دره سرازیر می‌شود و آن‌را پرآب‌تر می‌سازد. 
به این دره لار کوچک نیز گفته می‌شود. راه ورود به این دره از طریق دشت لار است و البته به‌سبب طولانی بودن این دره و همچنین واقع بودن آن در میان کوههای معروف البرز مرکزی کوهنوردان از دیگر مناطق نیز می‌توانند با راه‌پیمایی طولانی به بخشهای مختلفی از این دره دسترسی یابند و از آن به سوی دشت لار و سد لار ادامۀ مسیر دهند. 
راه‌پیمایی و پیمایش در این دره به شرط آگاهی از مسیرها جذاب و آسان است و مسیرهای پیمایش در این دره به قدری زیاد است که نمی‌توان از آنان نام برد. مدت زمان پیمایش در این دره بسته به توان و مسیر انتخابی کوهنوردان متغیر است؛ اما پیمودن کوتاه‌ترین مسیر در این دره دست‌کم به 6 تا 7 ساعت زمان نیاز است. از طریق این دره می‌توان به کوههای میانی البرز مرکزی چون کاسونک، شیورکش، پیرزن‌کلوم، مهرچال، آتش‌کوه، ریزان، پرسون و همچنین به راحتی به مناطق دشت هویج، دشت گرچال و دشت لار دسترسی یافت.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: