صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / حکیمیه، کتابخانه /

فهرست مطالب

حکیمیه، کتابخانه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

حکیمیه، کتابخانه \ ketāb-xāne-ye hakīmiy(yy)e\ ، کتابخانه‌ای واقع در شهرک حکیمیه. این کتابخانه در 1378 ش در منطقۀ 4 ناحیۀ 8 شهرداری تهران در بوستان نورِ شهرک حکیمیۀ تهران‌پارس، فاز یک، ضلع جنوبی شهرک خانه‌گستر تأسیس شد. کتابخانه در ساختمانی مستقل از خانۀ فرهنگ قرار دارد و تنها کتابخانۀ شهرک محسوب می‌شود. 
کتابخانه در فضایی با مساحت 480 مـ2، و در یک طبقه احداث شده است. از این مساحت، 200 مـ2 آن به سالن مطالعه، 20 مـ2 به بخش مخزن، 10 مـ2 به قسمت نشریـات، 15 مـ2 به بخش اداری و 20 مـ2 به قسمت خدمات فنی تخصیص داده شده است. 
این کتابخانه دارای مخزنی با گنجایش 000‘25 جلد کتاب است و با اینکه کتابخانه‌ای عمومی است، در زمینه‌های مختلفی دارای کتاب است. از این میان، 800‘1 جلد به کتابهای کودک و نوجوان، به‌عنوان بخش جانبی کتابخانه؛ 200‘1 جلد به کتابهای مرجع و 200 جلد به کتابهای کمک آموزشی تعلق دارد. افزون بر این، کتابخانه دارای 40 عنوان نشریه و دهها نسخۀ لوح فشرده در زمینه‌های مختلف است. 
عضویت در کتابخانه به دو صورت عادی و ویژه صورت می‌پذیرد. عضویت ویژه صورت جدیدی از عضویت است که از 1389 ش ایجاد شده است. از آن تاریخ، کلیۀ کتابخانه‌های تحت پوشش شهرداری به صورت یک شبکۀ واحد و یکپارچه درآمد و کسانی که دارای عضویت ویژه باشند، امکان استفاده از 80 کتابخانۀ تحت پوشش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را نیز دارند. عضویت عادی با پرداخت سالانه 000‘30 ریال، و عضویت ویژه با پرداخت000‘80 ریال در سال میسر است. 
از بدو تأسیس کتابخانۀ حکیمیه تا 1391 ش، 573‘9 تن به عضویت آن درآمده‌اند که از آن میان 000‘ 7 تن زن، و 573‘2 تن مرد بوده‌اند. بیشتر مراجعان کتابخانه را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند و کسانی از گروههای دیگر اجتماعی مانند زنان خانه‌دار نیز در میان مراجعان دیده می‌شوند و از لحاظ سنی بیشتر در طیف سنی 15 تا 30 سال قرار دارند. 3 کتابدار زیرنظر مدیریت مسئول کتابخانه به مراجعه‌کنندگان خدمات می‌دهند. 
کتابخانۀ حکیمیه برپایۀ معیارهایی چون مساحت، تعداد کتابهای مخزن، تعداد اعضاء و دیگر موارد در شمار کتابخانه‌های درجۀ 3 دسته‌بندی شده است. از سوی کتابخانۀ حکیمیه برنامه‌های متنوعی چون نقالی، بررسی و نقد کتاب برای علاقه‌مندان، از جمله دانش‌آموزان (از طریق مدارس) برگزار می‌شود؛ اما به سبب نبود سالن اجتماعات در کتابخانه، این‌گونه برنامه‌ها در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی حکیمیه اجرا می‌گردد. 

مآخذ

کیانی (مسئول کتابخانۀ حکیمیه)، مصاحبه با مؤلف؛ مرادی (مسئول امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، مصاحبه با مؤلف

. تهمینه بهمنش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: