صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / خاتون بارگاه، دره /

فهرست مطالب

خاتون بارگاه، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خاتون‌بارگاه، دره \ darre-ye xātūn-bārgāh\ ، یا به گفتۀ روستاییانِ منطقه: خاتون‌پرگاه، دره‌ای در قسمت جنوب شرقی قلۀ خاتون‌بارگاه. 
این دره در جهت شمال به جنوب امتداد دارد و شیب آن به سمت رودخانۀ گرمابدر است. درۀ خاتون‌بارگاه از شمال به پایین و جنوب قلۀ خاتون‌بارگاه، و از جنوب به جاده و محل تلاقی درۀ سیروندی و رودخانۀ گرمابدر پایان می‌گیرد. 
طول مسیر دره در حدود 200‘ 3 متر، و اختلاف بلندی میان ابتدا و انتهای آن در حدود 200‘1 متر است. از ویژگیهای بارز این درۀ طولانی، شکلِ مارپیچی آن است که به سمت چپ و شمال غرب مایل است. در سمت راست و میانه‌های درۀ خاتون‌بارگاه انشعاب کوچکی وجود دارد که به منطقه‌ای صخره‌ای و بن‌بست ختم می‌شود. فاصلۀ دو یال سمت چپ و راست این دره در ابتدای مسیر زیاد است، ولی در پایان، این فاصله کم، و با شیب تندی همراه می‌شود. 
در گذشته در این دره معادن زغال‌سنگ وجود داشت که امروزه متروکه‌اند. این معادن به محیط زیست این دره آسیبهای جدی وارد ساخته‌اند. 
ورود به این دره از انتهای جادۀ گرمابدر، بعد از پیچ و تلاقی درۀ سیروندی امکان‌پذیر است. در حرکت از پایین به بالای دره در سمت راست تعدادی دره با شیب تند و مناطق صخره‌ای وجود دارد. 

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: