صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / حلوی زاری، چشمه /

فهرست مطالب

حلوی زاری، چشمه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

حلوی‌زاری، چشمه \ češme-ye halavī-zārī\ ، یا حلوی زار، چشمه‌ای در بلندیهای شمالی دارآباد و زیر یال قله‌های چمبره‌بند و سیاه‌بند. نام این چشمه برگرفته از نام گیاهی با برگهای شیرین‌مزه به نام حلوی است. این گیاه در کوههای دارآباد به‌خصوص در کنار این چشمه بیشتر از دیگر جاها می‌روید. 
برای رسیدن به محل چشمۀ حلوی‌زاری، باید از کلبۀ سربندغلاک در ابتدای راه کوهستانی دارآباد حرکت را آغاز کرد و از آنجا به پل چوبی پشت یال کبوترخوان پس از دوراهی مسیر دورود رسید و سپس از کنار چشمۀ جهان و آبشار چال‌مگس و گارا هفت‌حوض دارآباد گذشته، و از میان سنگهای رودخانه تا سریونجه مسیر را ادامه داد، آن‌گاه به ابتدای دره‌ای به نام گرده‌گور رسید و از آنجا به سمت شمال تغییر مسیر داد تا به چشمه‌ای موسوم به چشمۀ کمرموشها رسید. در نزدیکی چشمۀ کمرموشها مکانی هموار وجود دارد که تختی‌شاه خوانده می‌شود. از تختی‌شاه تا چشمۀ حلوی‌زاری حدود 10 دقیقه کوه‌پیمایی سبک لازم است تا به این چشمه که در جایی پرت و کم رفت‌وآمد از زمین می‌جوشد، رسید. 
چون این چشمه در سر راه صعود به قلۀ دارآباد نیست، بیشتر کوهنوردان آن را نمی‌شناسند، اما آب آن گوارا ست و در بهار و پس از پایان بارشهای زمستانی و بهاری، آب آن به بیشترین میزان خود می‌رسد. دور تا دور آن درختان سایه‌داری وجود دارد و در مجموع طی مسافت از ابتدای سربندغلاک دارآباد تا پای چشمه، حدود دو ساعت زمان نیاز دارد. 

مأخذ

قیدی، فرامرز (از اهالی دارآباد)، گفت‌وگو با مؤلف. 

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: