صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / حصار بوعلی /

فهرست مطالب

حصار بوعلی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 21 آذر 1398 تاریخچه مقاله

حصاربوعلی \ hesār bū-ʾalī\ ، در گذشته روستا، و امروزه از محله‎های واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
اهالی این منطقه، حصاربوعلی را به ابوعلی‎سینا نسبت می‎دهند. به‎گفتۀ آنها، ابوعلی سینا در سدۀ 5 ق / 11 م و در مهاجرت طولانی‎مدت خود از گرگان به ری، مدتی را در این منطقه سپری کرده، و در آنجا حصار و بارویی ساخته است (مهرپارسا، 9).
از تاریخچۀ حصاربوعلی آگاهی دقیق در دست نیست، اما سنگ‌قبرهای یافت‎شده در این منطقه که متعلق به سالهای 1015 تا 1095 ق است، پیشینۀ آن را دست‎کم به دورۀ صفویه بازمی‎گرداند (ستوده، 1/ 349-350؛ «حصاربوعلی»، بش‍ ؛ طباطبایی، 74). 
کامران میرزا، فرزند سوم ناصرالدین‎ شاه قاجار، هنگامی که زمینهای جانب غربی حصاربوعلی را به تملک خود درآورد، در آن باغی به نام کامرانیه ساخت و این منطقه از آن پس، به کامرانیه نیز شهرت یافت (معتمدی، 373؛ اعتمادالسلطنه، 117، 1010). پس از دورۀ قاجار، حصاربوعلی و کامرانیه در تقسیمات کشوری به‎عنوان یک روستا به شمار آمدند.
روستای حصار بوعلی دارای زمستانی سرد بود و در تابستانها از ییلاقهای خوش آب‎وهوای شمیران به شمار می‎آمد ( فرهنگ ... ، 1/ 174؛ مهرپارسا، همانجا). اقتصاد این روستا بر پایۀ کشاورزی و باغبانی استوار بود و غلات، بنشن، توت فرنگی، سیب‎زمینی، هویج و خیار از محصولات کشاورزی آن محسوب می‎شد (کریمان، 1/ 529؛ ستوده، 1/ 354). 
آب مورد نیاز اهالـی از طریق چنـد قنات (نک‍ : دنبالۀ مقاله) و رودخانۀ دارآباد تأمین می‎شد (بلاغی، 76). طایفه‎های جابرانصاری، عسگریان، قراگوزلو، خان‌سفید، یزدانیان، نظری و ناطقیان از مهم‎ترین طایفه‎های حصاربوعلی به شمار می‎رفتند (ستوده، 1/ 352؛ «حصاربوعلی»، بش‍‌ ). 
3 باب مسجد، یک باب تکیه، 5 باب دکان، یک کاروان‌سرا و دو گورستان از جملۀ موقوفات روستای حصاربوعلی به شمار می‎آمدند (بلاغی، 44). در سرشماری 1335 ش، جمعیت این روستا و کامرانیه روی هم 931‘1 تن ذکر شده است ( گزارش ... ، 2). 
حصاربوعلی و کامرانیه در جریان گسترش شهر تهران در اواسط دهۀ 1340 ش، به شهر تهران ضمیمه، و به محله‎های جداگانه‎ای در شمال شهر تهران بدل شدند (تحقیقات ... ). 
محلۀ حصاربوعلی از شمال بـه میدان و خیابان باهنر (نیـاوران)، از جنـوب بـه خیابان لـواسانی (فرمانیه)، از غرب بـه خیابان بـازدار (کامرانیه)، و از شرق بـه خیابان پاسداران منتهی می‎شود («شورایاری ... »، بش‍ ؛ محمودیان، 20). از قناتهای مشهور محلۀ حصاربوعلی که امروزه (1387 ش) همچنان جاری‌اند، می‎توان به قنات میرزا علی در خیابان سعیدی، قنات ملک‎آباد در خیابان ناطقیان، قنات باغ عزیز خان در خیابان عسگریان و قنات تکیه در خیابان خان‌سفید اشاره کرد. آب این قناتها شیرین است و به سمت کامرانیه و فرمانیه سرازیر می‎شوند. همچنین کوچه‎های ملک‎آباد (شهید ناطقیان)، درآسیاب (خان‌سفید) و استخر (محمد عسگریان) از کوچه‎های مشهور محلۀ حصاربوعلی به شمار می‎آیند («حصاربوعلی»، بش‍ ؛ طباطبایی، 74). 
بـاغ مهـمـان‎دوسـت بـا مساحـت 000‘ 25 مـ2، از قدیمی‎ترین باغهای موجود در این محله است. باغ عزیز خان نیز امروزه به فرهنگ‌سرای نیاوران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری بدل شده است («حصاربوعلی»، بش‍ ؛ مهرپارسا، 9). کوچه‎های باریک، دیوارهای کاهگلی و درختان بلند از ویژگیهای شاخص این محله به شمار می‎آیند (بابامهر، بش‍ ؛ معتمدی، همانجا). 
امروزه (1387 ش) در محلۀ حصاربوعلی تنها چند خانۀ قدیمی باقی مانده است که مهم‎ترین آنها خانه‎ای با معماری قاجاری و قدمتی حدود 150 سال است («حصاربوعلی»، بش‍‌ ). آسایشگاه دکتر محمد یزدی، فرهنگ‌سرای نیاوران، مرکز تحقیقات فیزیک نظری، دو گورستان قدیمی که امروزه به بوستان و زمین ورزشی خاک‎سفید بدل شده‎اند، دو حسینیه و مسجدجامع و تکیه‎ای با قدمت 160 تا 170 سال، از اماکن تاریخی، مذهبی، علمی و فرهنگی این محله به شمار می‎روند (همانجا). 

مآخذ

اعتمادالسلطنه، محمدحسن، روزنامۀ خاطرات، به کوشش ایرج افشار، تهران، 1345 ش؛ بابامهر، «تکیۀ حصاربوعلی، حسینیۀ پیر شمیران»، همشهری، تهران، 1382 ش، س 11، شم‍ 323‘ 3؛ بلاغی، عبدالحجت، تاریخ تهران، قسمت شمالی و مضافات، شمران قدیم، قم، 1350 ش؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ «حصاربوعلی»، کتاب اول (مل‍‌ )؛ ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1371 ش؛ «شورایاری محلات»، تهران (مل‍ ‎)؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‎نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادیها)، استان مرکزی، دایرۀ جغرافیایی ستاد ارتش، تهران، 1328 ش؛ کریمان، حسین، قصران ( کوهسران)، تهران، 1356 ش؛ گزارش مشروح حوزۀ سرشماری تهران، وزارت کشور، تهران، 1337 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ معتمدی، محسن، جغرافیای تاریخی تهران، تهران، 1381 ش؛ مهرپارسا، روح‎الله، «زیرگوش کاخ نیاوران / ده‎حصاربوعلی و ناگفته‎هایی از خاطرات انقلاب»، ایران، تهران، 1386 ش، شم‍ 853‘ 3؛ نیز:

Ketabeavval,www. ketabeavval.ir/ tehran/ 1975. aspx (acc.Dec.29,2009); Tehran, www. tehran. ir/ Default. aspx ? language =fa-IR &\ Page Content ID = 111 4 & tabid = 6526 (acc. Dec. 23, 2008).
حسن موسوی‎زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: