صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / حسن آباد /

فهرست مطالب

حسن آباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 دی 1398 تاریخچه مقاله

حسن‎ آباد \ hasan-ābād\ ، آبادی کوچک و نوساز در منتهاالیه شمال شرقی شهر لواسان.
این آبادی در ضلع شمالی میدان موسوم به بسیج، در شمال محلۀ ناران لواسان و در غربِ جادۀ لواسان به روستاهای افجه، انباج و هنزک و غرب محلۀ باغ‌دره در ارتفاع 790‘1متری از سطح دریا واقع است. مالک و بنیان‌گذار حسن‌آباد، حسن‎خان بوده که در دوران حکومت پهلوی از سرمایه‎داران لواسان به شمار می‎آمده است. 
محدودۀ حسن‌ آباد در گذشته همچون زمینهای باغ‌دره جزو روستای ناران محسوب می‎شد و ساکنان آن از امکانات روستایی ناران استفاده می‎کردند. در آن دوره، در بخش عمده‎ای از اراضی حسن‎آباد فعالیتهای کشاورزی صورت می‎گرفت و آب مورد نیاز نیز از رودخانۀ افجه تأمین می‎شد. گندم، جو و حبوبات از محصولات کشاورزی آنجا به شمار می‌رفت و مقداری از آن نیز در بازار تهران به فروش می‎رسید. در بخش کوچکی از زمینهای حسن‎آباد که درختان میوه کاشته شده بود، محصولاتی برداشت می‎شد که قابلیت خشک کردن و نگهداری برای فصل زمستان را داشتند تا بتوانند آنها را به بازارهای اطراف عرضه نمایند یا به مصرف شخصی برسانند. 
امروزه درصد بسیاری از اراضی حسن‎آباد به مناطق مسکونی بدل شده، و ساختمانها و خانه‎های ویلایی آن موجب شده است تا حسن‎آباد نیز مانند دهها آبادی لواسان کوچک، ضمیمۀ شهر لواسان شود. بخشی از اراضی آبادی که هنوز از ساخت‌وساز مصون مانده است، به محل کشت درختانی چون گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گردو و زردآلو بدل شده که حجم قابل توجهی از محصولات آن به بازارهای تهران عرضه می‎شود. بیشتر ساکنان آبادی حسن‎آباد در تهران مشغول به کار هستند. 
این آبادی فاقد مدرسه، حمام، درمانگاه و دیگر مراکز خدمات شهری است و ساکنان آن برای رفع نیازهای خود در زمینه‎های یاد شده، از امکانات شهر لواسان استفاده می‎کنند. آب آشامیدنی اهالی ساکن در حسن‎آباد به‎وسیلۀ تشکیلات آبرسانی شهر لواسان تأمین می‎شود؛ اما آب مورد نیاز آنان برای آبیاری باغها از رودخانۀ افجه و دو چشمۀ کوچک که در دامنۀ جنوبی کوه باغ‌دره وجود دارد، به دست می‎آید.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: