صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / باستی، مزرعه /

فهرست مطالب

باستی، مزرعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

باستی، مزرعه \ mazraʾe-ye bāstī\ ، سابقاً مزرعه‎ای واقع در شهر لواسان و در انتهای دامنۀ جنوبی کوه ورجین. این مزرعه در انتهای جنوبی کوه ورجین که به شهر لواسان ختم می‌شود و در حد فاصل توک‌مزرعه و محلۀ شورکاب و در سمت شمال محلۀ احمدآباد و بلوار امام‌خمینی (خیابان اصلی و شرقی ـ غربی) شهر لواسان، و در موقعیت جغرافیایی ˚51 و ´37 طول‎ شرقی، و ˚35 و ´50 عرض شمالی و ارتفاع متوسط 850‘1 متر از سطح دریا واقع شده است. 
بخش عمدۀ این مزرعه دیمزار بود و در بخش اندکی از آن کشت آبی انجام می‌دادند. آب این مزرعه از چشمه‌های دامنۀ جنوبی کوه ورجین تأمین می‌شد. مزرعۀ باستی متعلق به شاهزاده مظفر فیروز بود. او فرزند نصرت‌الدوله فیروز و نوۀ عبدالحسین میرزا ملقب به فرمانفرما بود. در این مزرعه حدود 7 خانوار به‌عنوان رعیت زندگی می‌کردند. چشمۀ کوچکی نیز در آنجا وجود داشت که دارای آب دائمی بود.
امروزه بخش عمدۀ مزرعۀ باستی تبدیل به منطقۀ مسکونی و ساختمانهای اداری یا خدماتی و فرهنگی شده است. بخشهای شمالی مزرعۀ باستی که در شیب دامنۀ کوه قرار دارد، به وضع اول باقی است، اما دیگر کسی در آن کشت نمی‌کند. قسمتهای باقی‌ماندۀ مزرعۀ باستی تبدیل به قطعات کوچک شده و به فروش رفته است.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: