صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / باستی /

فهرست مطالب

باستی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

باستی \ bāstī\ ، سابقاً نام آبادی کوچکی در دهستان لواسان کوچک، امروزه نام محله‎ای در شهر لواسان. این آبادی در دامنۀ جنوب شرقی کوه ورجین، در شرق مزرعۀ نوشانی و توک‌مزرعه، در شمال آبادیهای کوچک احمدآباد و شورکاب، و در غرب محلۀ جائیج و نجارکلا و باغ نظام‎السلطان و جادۀ لواسان به روستاهای ناصرآباد، بوجان، کُند بالا و کند پایین در ارتفاع 690‘1 متری از سطح دریا واقع شده بود. 
در دوران حکومت پهلوی اول، باستی متعلق به خانوادۀ عبدالحسین میرزا فرمانفرما بود و مدیریت آن را پسرش، شاهزاده مظفر فیروز، بر عهده داشت. در آن زمان، آبادی باستی دارای 4 خانوار جمعیت ثابت بود که رعیتِ اربابان خود بـه شمـار می‎آمدند. در سمت شمال آبادی و در منتها‎الیه دامنۀ جنوبی کوه ورجین، چشمۀ آبی وجود داشت که در مجاورت آن، استخر آبی احداث شده بود که به آن اِستل می‎گفتند. آب چشمۀ باستی پس از ذخیره در استل، برای آبیاری مزارع اطراف آن مورد استفاده قرار می‎گرفت. در مزارع اطراف آبادی، در پاییز، محصولاتی نظیر گندم و جو، و در اواخر بهار، پس از برداشت آنها، نخود، لوبیا، ماش و صیفی‎جات کاشته می‌شد و به سبب نزدیکی این منطقه به تهران، به بازار آن عرضه ‌می‌گردید. آب کشاورزی زمینهای باستی از رودخانۀ کُند تأمین، و مازاد آن به توک‌مزرعه و مزرعۀ استلک هدایت می‎شد. 
امروزه، آبادی باستی با دهها آبادی دیگر شهر لواسان ادغام شده، و یکی از محلات آن به شمار می‎رود. از سمت جنوب این محله، بلوار امام خمینی می‎گذرد که در جهت شرق به غرب امتداد دارد و پس از عبور از روی پل فلزی و بتونی لشکرک، شهر لواسان را به دو نیمۀ شمالی و جنوبی تقسیم، و روستاهای شرقی و شمالی لواسان را به یکدیگر متصل می‎کند. امروزه در تمامی مناطق باستی، ساختمانهای بلندمرتبه و ویلاهای مجلل و گران‎قیمت ساخته شده است و خوش‎نشینان تهرانی در آنها استقرار یافته‎اند.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: