صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ایس کمر، کوه /

فهرست مطالب

ایس کمر، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ایس‌کمر، کوه \ kūh-e īs-kamar\ یا اسبی‎کمر، اسپیدکمر، سپیدکمر، سفیدکمر، کوهی سنگی واقع در شمال منطقۀ اوسون. این کوه با بلندی حدود 200‘ 3 متر از سطح دریا در °51 و ´25 طول ‌شرقی، و °35 و ´52 عرض ‌شمالی واقع است. 
راه دسترسی به اسپیدکمر از میدان دربند آغاز می‌شود و در جهت شمال از ارتفاعات البرز صعود کرده، از سمت غرب ناحیۀ تاریخی پس‌قلعه عبور می‌کند و در جنوب منطقۀ اوسون به دوراهی اوسون می‎رسد. راه اسپیدکمر از دوراهی اوسون به سمت غرب منحرف می‌شود و قبل از رسیدن به آبشار سوتک به طرف شمال‌غرب امتداد می‌یابد و از نزدیکی هتل اوسون گذشته، به منطقۀ لش‎مُلک، و سپس مرکز اوسون وارد می‌شود و به سمت شمال ادامه می‎یابد. این راه پس از عبور از اوسون به ناحیۀ اوراز وارد می‌گردد و از آنجا به سمت شمال شرقی چرخیده، قبل از رسیدن به درۀ اُرس به سمت شمال غربی منحرف می‌شود و به گردنۀ اسپیدکمر و نهایتاً به کوه اسپیدکمر و جان‌پناه آن می‎رسد. 
راه اسپیدکمر در ادامۀ مسیر خود در جهت شمال غربی به کوههای هزارچم و ایستگاه شمارۀ 7 تله‎کابین می‌رسد و در سمت غرب قلۀ توچال به خط‎الرأس ارتفاعات توچال ختم می‎شود. از این راه مسیر دیگری در نزدیکی آبشار سوتک جدا می‎شود که به سمت شمال غربی ادامه می‌یابد و طول درۀ گداهک را طی کرده، سپس به سمت شمال شرقی منحرف گشته، در گردنۀ اسپیدکمر به راه اول متصل می‎شود. طول مسیر اصلی این راه حدود 12، و مسیر انحرافی آن حدود 16 کمـ است. 
در دهۀ 1340 ش در دامنۀ کوه اسپیدکمر جان‌پناه مناسبی برای استقرار شبانۀ کوهنوردان ساخته شد. این جان‌پناه در طول مدت فعالیت خود دهها کوهنورد را از خطر مرگ نجات داده است. 
نام مهم‌ترین دره‎ها، کوهها و مناطق اطراف اسپیدکمر شامل دیوارۀ سنگی اوسون و مزرعۀ اوراز در جنوب، درۀ گداهک و ایستگاه 5 تله‎کابین در غرب، کوههای هزارچم در شمال، و درۀ فراخلا و درۀ اُرس در شرق است. گردنۀ اسپیدکمر در منتها‌الیه جنوب کوه اسپیدکمر قرار گرفته است و فقط کوهنوردان حرفه‎ای و باتجربه عبور از این مسیر را برای رسیدن به قلۀ توچال انتخاب می‎کنند. 
ایس، اسبی، اسپید، سپید و سفید همه نامهایی‌اند که در گویش مردمان ساکن مناطق کوهستانی شمیران برای نامیدن کوههایی که دارای رنگ روشن نزدیک به سفیدند، به کار می‌رود.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: