صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اندیشه، بوستان /

فهرست مطالب

اندیشه، بوستان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

‌اندیشه، بوستان \ būstān-e andīše\ ، بوستانی محلی در جنوب شرقی الٰهیه. این بوستان که به بوستان عظیمی نیز شهرت دارد، با 000‘6 مـ2 مساحت در محلـۀ الٰهیه، در خیابان شریعتی، در شمال خیابان عظیمی و جنوب خیابان الٰهیه در حریم ناحیۀ 7، محلۀ 11، منطقۀ 1 شهرداری تهران واقع است (نک‍ : اطلس ... ، 14). 
بوستان اندیشه در 1371 ش به‌ بهره‌برداری رسید. حدود 050‘2 مـ2 از این بوستـان بـه چمن‌کاری، 10 مـ2 به گیاهان پوششی، 50 مـ2 به کاشت رز و درختچه‌های زینتی، 50 مـ2 به گل‌کاری، 300‘1 مـ2 به معبر و 603 مـ2 به زمین بازی کودکان، نیز وسایل ورزشی بـرای استفادۀ بانوان و آقایان اختصاص یافتـه است (نک‍ : فهرست ... ، بش‍ ‌). اما امروزه در این بوستان شرکت متروی تهران فعالیت می‌کند و قرار است پس از پایان کار مترو بوستان دوباره به حالت سابق بازگردد (تحقیقات ... ).
بوستان اندیشه باغ و منزل دکتر صادق عظیمی بود که به منطقۀ 1 شهرداری تهران اهدا گردید. ازاین‌رو، این بوستان به عظیمی نیز شهرت دارد. باغ آن به بوستان، و منزل آن، پس از بازسازی به کتابخانۀ عمومی بدل شد. ساختمان کتابخانه دو طبقه (مساحت: 430 مـ2) دارد که شامل دو سالن مجزا برای آقایان و بانوان، بخش کودکان و فهرست‌نویسی است و حدود 000‘ 20 جلد کتاب در آن وجود دارد (تحقیقات).

مآخذ

اطلس بوستانهای شهر تهران، سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران، تهران، 1386 ش؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ فهرست پارکهای منطقۀ یک، سازمان پارکها و فضای سبز منطقۀ یک شهرداری تهران.

شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: