صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / امام حسن مجتبی (ع)، حوزه علمیه /

فهرست مطالب

امام حسن مجتبی (ع)، حوزه علمیه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

امام حسن مجتبى (ع)، حوزۀ علمیه \ howze-ye elmiy(yy)e-ye emām hasan-e mojtabā\ ، واقع در محلۀ هُمَنِ شهر لواسان.
در 1362 ش، زمین ایـن حـوزه بـه مساحت 500‘8 مـ2 توسط یکی از افراد خیّر محل به‌نام کریم کیانی، معلم بازنشستۀ وزارت آموزش و پرورش به‌منظور احداث حوزۀ علمیه و مسجد وقف شد. نقشۀ معماری این موقوفه را استاد حسین لرزاده تهیه کرد و تدوین و عملیات ساختمانی آن از 1364 ش آغاز شد. فاز نخست ساختمان به مساحت 500‘1 مـ2 در 1367 ش، به بهره‌برداری رسید و در همین سال، مسئولان حوزه اقدام به پذیرش طلاب علوم دینی نمودند. در فاز دوم عملیات ساختمانی، 3 هزار مـ2 دیگر نیز به بنای حوزه اضافه شد. هم‌اکنون (1388 ش)، بنای حوزه در زمینی بـه مساحـت 500‘4 مـ2، و دو طبقـه، و مشتمـل بر 75 حجره، 10 اتاق درس و یک کتابخانه با حدود 3 هزار جلد کتاب است.
در باقی‌ماندۀ این زمین موقوفه نیز مسجدی احداث خواهد شد که البته هنوز (1388 ش) عملیات عمرانی آن آغاز نشده است.
تولیت حوزه و مسجد امام حسن مجتبى (ع) به درخواست واقف مجموعه، به عهدۀ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای است که حجة‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری نیابت ایشان را برعهده دارد. علی‌اکبر ناطق نوری، حبیب‌الله عسکر اولادی، ابوالفضل حاج حیدری، محمد معمارزاده، و اسماعیل اسدی اعضای هیئت امنای حوزه را تشکیل می‌دهند؛ همچنین ابوالفضل حاج حیدری، محمد معمارزاده، و اسماعیل اسدی اعضای هیئت مدیرۀ این حوزه‌اند.
آیت‌الله سید علی‌اصغر هاشمی علیا (ه‍ م) در سال 1367 ش، هم‌زمان با افتتاح این حوزه به‌عنوان نخستین رئیس آن انتخاب شد و تا 1375 ش، این سمت را عهده‌دار بود. سپس، مدتی حجة‌الاسلام و المسلمین محمد خان‌محمدی و پس از وی، بشیر سبحانی ریاست این حوزه را برعهده گرفتند. طلاب از طریق آزمون سراسری ویژۀ حوزه‌های علوم دینی که توسط حوزۀ علمیۀ قم مدیریت، و برگزار می‌شود، گزینش می‌شوند. شهریۀ طلاب را مراجع تقلید، و دیگر مخارج حوزه، همچون خواربار را افراد خیّر تأمین می‌کنند. تهیۀ مایحتاج حوزه نیز برعهدۀ شورای مدیریت است.
امروزه (1388 ش)، حوزۀ علمیۀ امام حسن مجتبى (ع) دارای 81 طلبۀ مرد، 5 مدرس و 400 فارغ‌التحصیل است و گنجایش پذیرش 120 طلبۀ علوم دینی را نیز دارد.

مآخذ

اسدی، اسماعیل (حجت‌‌الاسلام و المسلمین، عضو هیئت امنا و هیئت مدیرۀ حوزۀ علمیۀ امام حسن مجتبى (ع))، مصاحبه با مؤلف؛ سبحانی، بشیر، (حجت‌‌الاسلام و المسلمین، رئیس حوزۀ علمیۀ امام حسن مجتبى (ع))، مصاحبه با مؤلف.

محمدمهدی عزیززاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: