صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / افجه، چشمه ها /

فهرست مطالب

افجه، چشمه ها


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

افجه، چشمه‌ها \ češmehā-ye afje \ ، چشمه‌های موجود در روستای افجه و باغهای آن. از گذشته‌های دور اهالی افجه از این چشمه‌ها استفاده می‌کرده‌اند. امروزه آنها را با نام باغ یا صاحب ‌باغ می‌شناسند و گاهی به چند چشمه در چند محله، چشمۀ افجه می‌گویند. این چشمه‌ها بیشتر در باغهای شخصی افجه قرار دارند. 
چشمۀ‌ باغ‌دنبال، یکی از چشمه‌های مشهور افجه است. این چشمه در ابتدای درۀ باغ‌دنبال واقع است و از مرکز افجه حدود 2 کم‍ـ فاصله دارد. 
یکی دیگر از چشمه‌های افجه، چشمۀ حاج امیرخان امیری است. این چشمه در ابتدای پُل برگ‌‌جهان در محوطۀ یک ویلای شخصی واقع است. چشمۀ حاج امیرخان امیری آب دائمی دارد و فاصلۀ آن تا مرکز افجه حدود 1کمـ است. چشمۀ دیگری نیز به نام چشمۀ سلطان محمد در افجه وجود دارد. این چشمه در محلۀ بُن‌رود از زمین می‌جوشد. 
چشمۀ سلطان محمد حدود 3 کمـ با افجه فاصله دارد و با وسیلۀ نقلیۀ موتوری امکان دسترسی به آن وجود ندارد. در شرق روستای افجه چشمه‌ای به نام قُلقُلک وجود دارد. آب چشمۀ قلقلک دائمی است و در کنارش گوسفندسرایی است که هرروزه از آب این چشمه برای آن استفاده می‌کنند. مسیر دسترسی به چشمه از افجه و بن‌رود و دشت گرچال است، اما در گذشته راهی دیگر نیز برای اهالی روستاهای اطراف وجود داشته است؛ اهالی از دشت لار و نزدیک گردنۀ افجه‌بشم، یعنی از زیر قلۀ پرسون به چشمه می‌رسیدند که حدود 5/ 3 تا 4 ساعت کوه‌پیمایی لازم داشت، و در زمستانها به سبب بارش سنگین برف و یخ‌زدگی عملاً دسترسی به آن امکان‌پذیر نبود. 
در شمال روستای افجه و پشت منبع آب روستا و در مسیر درۀ باغ‌دنبال، چشمه‌ای به نام وِستِردَر در دامنۀ شرقی کوه‌ساکا (سیاه‌کوه) وجود دارد. مسیر دسترسی به آن از افجه و بن‌‌رود در باغ‌دنبال شروع می‌شود و در کنار رودخانۀ افجه ادامه می‌یابد. حدود 3 کمـ مسافت را بایستی نیم‌ساعته یا بیشتر پیمود تا به چشمۀ وستردر رسید. آب این چشمه مانند دیگر چشمه‌های افجه همیشگی است و جاده و راه مالرو ندارد و رسیدن به آن از راه پاکوب امکان‌پذیر است.

مأخذ

ضرابیان (سرپرست هیئت کوهنوری لواسان)، مصاحبه با مؤلف.

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: