صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اشگرد /

فهرست مطالب

اشگرد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اشگرد \ ašgerd\ ، یا اَشگرود، سابقاً روستایی واقع در دهستان لواسان کوچک که با آبگیری سد لتیان به زیر آب رفت. وجه تسمیۀ این روستا بدین گونه است که رود بسیار کوچکی از میان آن عبور می‌کرده، و از شمال به جنوب جریان داشته است. این رود آن‌قدر کوچک و کم‌آب بود که آب آن را به اشک چشم تشبیه کرده بودند و اشگرود می‌خواندند. اهالی قدیمی لواسان آن را اشگرد تلفظ می‌کنند. 
این روستا که در گذشته در سمت جنوب محلۀ شورکاب و محلۀ جائیج لواسان و پس از روستاهای سربیشه و گهواره و گلو قرار داشت، در موقعیت جغرافیایی °51 و ´37 و ´´45 طول ‌شرقی، و°35 و ´49 و ´´10 عرض ‌شمالی، و ارتفاع متوسط 700‘ 1 متر از سطح دریا واقع بود.
با احداث سد لتیان، این روستا تخلیه شد و مردم آن به دیگر نقاط مهاجرت کردند. مالک اصلی روستا خانوادۀ امیرعلایی‌ بودند که به علاء‌الدوله شهرت داشتند. شغل این افراد بیشتر دامداری و کشاورزی بود و برای تأمین آب مزارع از جاجرود و سرریز آب چشمه‌های محلات جائیج و گلندوک و چند چشمۀ فصلی دیگر از دامنه‌های جنوبی کوه ورجین بهره‌برداری می‌کردند. نزدیکی این روستا به جاجرود، موجبات سرسبزی و شادابی باغات و مزارع و خنکی هوای آن را فراهم می‌کرد. 
نام این روستا را امروزه فقط در خاطر افراد کهن‌سال لواسان می‌توان یافت و در خاطر دو، سه نسل جدید که عمرشان ممکن است بالای 50 سال هم باشد، جایی باز نکرده است و با آن بیگانه‌اند. آنچه از گفتۀ افراد مسن لواسان کوچک دربارۀ روستای اشگرود برمی‌آید، حکایت از زیبایی، آبادانی، سرسبزی و خلق‌وخوی بسیار خوب مردم این روستا دارد. 

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: