صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اشترگردن، گردنه /

فهرست مطالب

اشترگردن، گردنه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اشترگردن، گردنه \ gardane-ye oštor-gardan\ ، گردنه‎ای روی خط‎الرأس جناح جنوبی توچال، چندصدمتر بالاتر از قلۀ پلنگ‎چال.
این گردنه در مسیر صعود به قله‎های شاه‎نشین و بازارک و پلنگ‎چال و دیگر قله‎های پایین‌تر، روی خط‎الرأس پلنگ‎چال ازجمله سیاه‌رنگ و دوشاخ و چین‌کلاغ واقع شده است. گردنۀ اشترگردن از شمال با شیبی بسیار تند به قلۀ سربازارک (840‘ 3 متر) می‎رسد. این گردنه نقش مهمی در کوهستان توچال به عنوان نقطه‎ای شاخص در دستیابی به قله‎های بلند و یا چشمه‎های مسیر ایفا می‎کند؛ زیرا برای تغییر مسیر به سمت شمال شرقی و شمال غربی بر روی خط‎الرأس اصلی توچال و همچنین دسترسی به قله‎های بلندی همچون سربازارک، لوارک و سرلو، عبور از گردنۀ اشترگردن ضروری است. 
این گردنه در ارتفاعی حدود 150 تا 200 متر بالاتر از قلۀ پلنگ‎چال و در سمت شمال شرقی آن قرار دارد. راهی دیگر که طولانی‎تر و در زمستانها تقریباً عبور از آن غیرممکن است، از آشکارخانه و چیلاها می‎گذرد و در ارتفاع 600‘ 3متری امتداد می‎یابد؛ درحالی‎که از زیرقله‎های شاه‎‎نشین و سربازارک می‌گذرد و به گردنۀ شاه‎نشین می‎رسد و از آنجا می‎توان به ایستگاه پایانی تله‎کابین و قلۀ توچال دسترسی یافت. 
اما راه اصلی کوهنوردان از پایین پناهگاه پلنگ‎چال و از پاکوب کنار رودخانه تا میان دره است. این مسیر بیشتر در کنار جریان آب است و تا اواخر بهار پلهای برفی روی برخی نقاط رودخانه را می‎پوشانند که خود یکی از مشکلات پیمایش این راه است. اما گذشته از آن در قسمت انتهایی راه از چشمه به سمت گردنۀ اشترگردن، مسیر با شیبی بسیار تند و به اصطلاح به صورت شن‌اسکی است که صعود را دشوارتر می‎کند و خطر سقوط هم به همراه دارد. 
پیش از پناهگاه نیز یالی با شیب بسیار تند و صخره‎ای وجود دارد که رفتن روی آن یال خصوصاً در زمستان می‎تواند بسیار خطرناک باشد. 
راههای تابستانی نیز مانند راهی که از پناهگاه و خط‎الرأس توچال شروع می‎شود، وجود دارد. به این ترتیب که می‌توان از بلندیهای بالای 000‘ 3 متر و بیشتر به موازات خط‎الرأس شرق به غرب جناح جنوبی توچال، از زیرقلۀ سربازارک به طرف جنوب شرقی رفته و با کاهش چندصد متری ارتفاع به گردنۀ اشترگردن رسید. آسان‌ترین راه نیز این است که از پایین پناهگاه پلنگ‎چال حرکت را از پاکوبی واضح آغاز کرده، به جای ادامۀ مسیر به سمت شمال غربی، به سمت شمال شرقی برویم و از محل چال پایین به میانۀ چپ دره رفته، آن‌گاه‌ به موازات یکی از شعب رودخانۀ درکه حرکت را به سمت بالا ادامه دهیم، و با عبور از زیر یک قلۀ صخره‌ای فرعی (سیاه‌سنگ) به خط‎الرأس پلنگ‌چال برسیم و از آنجا راه را با افزایش نسبی ارتفاع به سمت قلۀ پلنگ‌چال و سپس گردنۀ اشترگردن ادامه دهیم. 
در بخش پایانی خط‎الرأس پلنگ‎چال تا رسیدن به قله در چند قسمت لایه‎هایی صخره‎ای و تیغه‎ای وجود دارد که در زمستانها عبور از آن بدون مهارت و حمایت مشکل‎آفرین خواهد بود.

سیما صفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: