صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / استقلال، هتل /

فهرست مطالب

استقلال، هتل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

استقلال، هتل \ hotel(l-e) esteqlāl\ (هیلتون سابق)، هتلی پنج‌ستاره واقع در چهارراه پارک‌وی، تقاطع بزرگراه شهید چمران و خیابان ولیعصر، جنب سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. 

این هتل که از بزرگ‌ترین هتلهای پنج‌ستارۀ بین‌المللی ایران است، با مساحت 000‘70 مـ2 توسط حیدر غنایی (1301-1364 ش) طراحی شد و در 1341 ش کار ساخت آن به پایان رسید. هم‌زمان با گشایش این هتل که هیلتون نامیده می‌شد، تمبر یادبودی از سوی دولت وقت، چاپ و منتشر شد. هتل هیلتون در دورۀ پهلوی دوم نمادی از توسعه و پیشرفت کشور از طرف دولت به شمار می‌آمد؛ ازاین‌رو، تا پایان این دوره، معمولاً مهم‌ترین مراسم دولتی در آنجا برگزار می‌شد و این هتل محل اقامت شخصیتهای نامدار بین‌المللی بود که به ایران سفر می‌کردند. همچنین در آن دوره، هر سال مراسم انتخاب دختر شایستۀ ایران در آن برگزار می‌شد. برج باختری این هتل در 1341 ش و برج خاوری آن در 1351 ش به بهره‌برداری رسید («هتل استقلال»، ایران تن، بش‍ ؛ تحقیقات ... ). 
این هتل که از املاک بنیاد پهلوی به شمار می‌آمد، در آغاز فعالیت، طی قراردادی که در 3 دورۀ دو ساله قابل تمدید بود، به شرکت آمریکایی هیلتون آو پاناما اجاره داده شد («بهینه‌سازی ... »، بش‍‌ )؛ ازاین‌رو، در آن روزگار، «هتل هیلتون» نام گرفت. نام این هتل پس از انقلاب اسلامی ایران به استقلال تغییر یافت و به بنیاد مستضعفـان و جانبـازان انقلاب اسلامی واگذار شد. در 1376 ش، برج خاوری هتل استقلال برای برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی مرمت و بازسازی شد («هتل استقلال»، همان، بش‍ (. این هتل در 1385 ش طی قراردادی به اجارۀ شرکت هتلهای بین‌المللی پارسیان درآمد («بهینه‌سازی»، بش‍‌ ). 
هتل استقلال 502 باب اتاقِ یک و دونفره، و 48 باب سوئیت بزرگ و کوچک دارد. تمامی اتاقهای این هتل به سامانۀ تهویۀ مطبوع، اینترنت، بالکن، حمام با وان، و سشوار مجهزند؛ همچنین دسترسی به دستگاههای صوتی و تصویری، و نیز شبکه‌های ماهواره‌ای امکان‌پذیر است. رستورانهای متعدد، استخر سرپوشیده و باز، سونای خشک و بخار، جکوزی، خدمات ماساژ، زمین تنیس، سالن بدن‌سازی، جادۀ پیاده‌روی، سالن دریای نور با گنجایش 000‘1 صندلی، اتاق مشاوره، مرکز خرید، خشک‌شویی، تورهای یک‌روزۀ درون و برون شهری، تور اسکی، کوه‌پیمایی و گشت در طبیعت از امکانات و خدمات رفاهی این هتل به شمار می‌آید. 
از ویژگیهای دیگر این هتل می‌توان به دسترسی سریع از مسیر بزرگراهها به مراکز شهری و مناطق خوش‌آب‌وهوای تهران، مجاورت با ساختمانهای سالن اجلاس سران، مرکز همایشهای بین‌المللی صدا و سیما و نمایشگاه بین‌المللی و نیز مجموعه‌های ورزشی انقلاب و چمران اشاره کرد («هتل بزرگ استقلال»، بش‍ ؛ «هتل استقلال»، کتاب اول، بش‍‌ ). هتل استقلال با داشتن این امتیازها هر سال پذیرای مهمانان عالی‌رتبۀ سیاسی، تجارتی، فرهنگی و ورزشی از دیگر کشورها ست و در صنعت هتلداری کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین باید یادآور شد که در زمان تألیف این مقاله (1391 ش)، برج جنوبی هتل استقلال با 170 باب اتاق در حال احداث بوده است («هتل استقلال هتلی ... »، بش‍‌ ). 

مآخذ

«بهینه‌سازی نرم‌افزار فروش هتل استقلال تا مهر اجرایی می‌شود»، خبرگزاری میراث فرهنگی (مل‍‌ )؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ «هتل استقلال»، کتاب اول (مل‍ ‌)؛ «هتل استقلال»، ایران تن (مل‍‌ )؛ «هتل استقلال هتلی پنج‌ستاره تاپ با استانداردهای بین‌المللی می‌شود»، تاپ ایرانیان (مل‍‌ )؛ «هتل بزرگ استقلال»، استقلال هتل (مل‍‌ )؛ نیز: 

Chn, www.chn.ir/ news/ Print/ ?Section=1&id=28637 (acc.Oct.28, 2009); Esteghlalhotel, www.esteghlalhotel. ir/ index.aspx?siteid=3&siteid=3& pageid=1144 (acc. Oct.4, 2011); Iranton, http:/ / iranton.com/ fa/ companies / 1477 (acc.Oct.29, 2009); Topiranian, www.topiranian. com/ news/ print. php (acc.Oct. 28, 2009). 
حسن موسوی‌زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: