صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / استقلال، مجموعه ورزشی تنیس /

فهرست مطالب

استقلال، مجموعه ورزشی تنیس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

استقلال، مجموعۀ ورزشی تنیس \ majmūʾe-ye varzešī-ye tenīs-e esteqlāl\ ، تنها باشگاه اختصاصی بازیهای راکتی ایران، واقع در محلۀ ونک، جنب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. 
این مجموعۀ ورزشی در 1347 ش در زمینهای بایری که جزو موقوفات آستان قدس رضوی بود، با نام باشگاه تاج تأسیس شد، اما بعدها زمینی که امروزه، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در آن قرار دارد، از این باشگاه جدا شد. در واقع، زمینی که امروزه این مجموعۀ ورزشی در آن واقع است، حدود 209‘ 17 مـ 2 مساحت دارد. 
یک سالن چندمنظوره برای ورزشهای بدمینتون، ایروبیک، و فوتسال؛ یک سالن اسکواش؛ یک سالن بدن‌سازی، شنا و جکوزی؛ و 14 زمین استاندارد تنیس که یکی از آنها (زمین شمارۀ 14) گنجایش 150 تن تماشاگر را دارد، امکانات ورزشی این مجموعه را تشکیل می‌دهند. یکی از زمینهای تنیس این مجموعه، برای نخستین بار در ایران با استفاده از چمن مصنوعی ساخته شده است. تمرینات اعضای تیم ملی تنیس، برگزاری مسابقات جایزۀ بزرگ استقلال، جام رمضان و سالانه دو نوبت مسابقه از مهم‌ترین فعالیتهای ورزشی این مجموعه است؛ همچنین یک دوره مسابقات جام دیویس نیز در این مجموعه برگزار شده است. در حدود 40 مربی که بیشتر آنها قبلاً از اعضای تیم ملی تنیس ایران بوده، و امروزه دارای درجۀ مربیگری از فدراسیون تنیس‌اند، به دو شیوۀ گروهی یا انفرادی، علاقه‌مندان به یادگیری تنیس را آموزش می‌دهند. 
کلاسهای گروهی در تابستان هر سال برگزار می‌شود و با توجه به امکانات و ظرفیت مجموعه، 50 تن پذیرفته می‌شوند، اما کلاسهای انفرادی محدودیت فصلی ندارند. در حال حاضر (1388 ش)، این مجموعۀ ورزشی، 60 تن عضو قدیمی ثابت دارد؛ کامبیز درفشی جوان، منصور بهرامی، نوروز شاه‌قلی، انوشا شاه‌قلی، صابر رستم‌پور، صدیقه حسنی (مدرس‌زاده)، و محمد وجدانی از اعضای این مجموعۀ ورزشی‌اند. 
مجموعۀ ورزشی تنیس استقلال یکی از باشگاههای پنج‌گانه‌ای است که زیر نظر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور، از شرکتهای وابسته به سازمان تربیت‌بدنی، قرار دارد؛ البته، از لحاظ مالی خودکفا است؛ اما در صورت لزوم، می‌تواند از 4 باشگاه دیگر، نیاز مالی خود را تأمین کند. 

مأخذ

شفایی، امین (مدیر مجموعۀ ورزشی تنیس استقلال)، مصاحبه با مؤلف.

محمدمهدی عزیززاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: