صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد /

فهرست مطالب

احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

احیای امر به معروف و نهی از منکر، ستاد \ setād-e ehyā-ye amr(-e) be maʾrūf-o(va) nahy (-e) az monkar\ ، ستادی واقع در محلۀ دروس، روبه‌روی خیابان شهید راستوان، در منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
این ستاد در 1372 ش به ریاست آیت‌الله احمد جنتی تشکیل شد و شروع به کار کرد. در تنظیم اهداف، وظایف و تشکیلات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، رهنمودهای آیت‌الله خامنه‌ای و نیز نتیجۀ مباحث طرح‌شده در جلسات شورای مرکزی ستاد مراعات شده است. 
احیای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف جامعۀ اسلامی از اهداف این ستاد به شمار می‌آید. وظایف ستاد امر به معروف اینها ست: ارتباط مستمر با رهبری دربارۀ موارد ذی‌ربط؛ تبیین مراتب منکر و علل آن؛ تعیین حدود و ثغور منکر برای رعایت حال افراد جامعه؛ تدوین خط‌مشی‌های اساسی برای ترویج معروف و مبارزه با منکر و پرداختن به رفع علت و ریشه‌های آن؛ بررسی قوانین و برنامه‌های اقتصادی ـ فرهنگی از لحاظ تأثیر بر وضعیت جامعه از دیدگاه ترویج معروف و مبارزه با منکر با توجه به شرایط و وضعیت جامعه؛ تهیه و تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌ها، دستورالعملها و بخش‌نامه‌های لازم به کلیۀ مراجع مربوط؛ استفاده از کلیۀ امکانات دولتی، مردمی و تشکیلات رسمی کشور در اجرای طرحها و پروژه‌های مربوط؛ نظارت و ارزشیابی کارهای صورت‌گرفته؛ تهیۀ الگوهای رفتاری برای کارکنان و مسئولان نظام از ابعاد مختلف و پیشنهاد آن به مراجع مربوط؛ و ایجاد انگیزۀ لازم در کلیۀ سطوح جامعه، اعم از سازمانهای دولتی و غیردولتی، مؤسسات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و خانواده‌ها در اجرای فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر با تمهیدات لازم. 

تشکیلات ستاد

1. دبیرخانه، که وظایف آن اینها ست: تهیه و جمع‌آوری اخبار و آمار مربوط به خصوصیات گروهها، اصناف، تشکیلات و جز آنها در چگونگی اجرای معروف و همچنین پرهیز از منکر؛ طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار و به دست آوردن عنوان طرحها. 
2. دفتر ستاد. 
3. واحد امور دفتری. 
4. دفتر امور بانوان، که وظایف آن اینها ست: شناسایی مجامع، تشکلها، اصناف و گروههای ویژۀ بانوان و تهیۀ بانک اطلاعاتی مورد نیاز؛ ایجاد هماهنگی با بخشهای دولتی و غیردولتی در امور بانوان برای استفاده از امکانات و تواناییهای موجود در جهت احیای فریضه؛ تهیه و تنظیم طرحها، برنامه‌ها و تعیین راهکارهای آموزشی و فرهنگی. 
5. دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی، که وظایف آن اینها ست: تنظیم تشکیلات و سازمان مشاغل و تهیۀ مقررات و آیین‌نامه‌های مورد نیاز ستاد با هماهنگی واحدهای مربوط؛ اعمال سیاستها و خط‌مشی‌های مرتبط با برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و فعالیتهای ستاد؛ ارائۀ طرحها و برنامه‌های اساسی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد نیاز ستاد. 
6. دفتر امور استانها و نظارت و پیگیری و ارزشیابی، که وظایف آن اینها ست: ارزشیابی نتایج اجرای مصوبات در جامعه و تهیۀ گزارش پیشرفت و یا موانع احتمالی و ارسال به دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی و دبیر ستاد؛ ارزشیابی و نظارت بر عوامل اجرایی طرحها و مصوبات در دستگاههای اجرایی و ارگانها و ارسال گزارشهای آنان به دفتر اطلاعات و برنامه‌ریزی و دبیر کل ستاد و معاونتها. 
7. معاونت فرهنگی، که وظایف آن اینها ست: برقراری ارتباط بـا کلیۀ مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی ـ هنری، تبلیغاتی و رسانه‌ها، و تشکیل جلسات و گردهماییهای مختلف برای تشویق آنان به احیای امر به معروف و نهی از منکر. 
8. معاونت ادارات و کارخانجات، که وظایف آن اینها ست: برقراری ارتباط با کلیۀ ادارات، سازمانها، ارگانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و کارخانجات، و تشکیل جلسات و گردهماییهای مختلف برای رغیب آنان به احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه؛ گردآوری اطلاعات لازم دربارۀ منکرات موجود در ادارات و کارخانجات، و بررسی علل به وجود آمدن و شیوۀ مبارزه و جلوگیری از آنها. 
9. معاونت تشکلهای مردمی، که وظایف آن اینها ست: توجیه، نظارت و پیگیری اجرای خط‌مشی و برنامه‌های ابلاغی به مدیریتهای تابعه؛ تهیۀ طرحها و برنامه‌ها و ارجاع آنان برای بررسی به مدیریتهای تابعه؛ پیشنهاد افراد برای تصدی مدیریتهای تابعه به دبیر ستاد برای صدور حکم انتصاب؛ کنترل و نظارت بر عملکرد تشکلهای مردمی و اتخاذ راه‌حلهای مناسب برای رفع نارساییها؛ ارائۀ گزارش ماهانه از فعالیتهای صورت‌گرفته در معاونت به دبیر ستاد. 
10. معاونت سازمانهای اجرایی، که وظایف آن اینها است: بررسی علل و شیوه‌های جلوگیری از پدیدآمدن منکرات از طریق گردآوری اطلاعات از مراکز قضایی، انتظامی و اطلاعاتی؛ همکاری در تهیۀ طرحها و برنامه‌های مناسب برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در مراکز قضایی نیروهای مسلح و سازمان بسیج؛ ابلاغ خطی‌مشی‌های ستاد به مدیریتهای تابعه و نظارت و پیگیری مصوبات ابلاغ‌شده به آنان؛ تهیۀ گزارش ماهانه از چگونگی اجرا و پیشرفت برنامه‌ها برای ارائه به دبیر ستاد؛ پیشنهاد افراد برای تصدی مدیریتهای تابعه به دبیر ستاد برای صدور حکم انتصاب. 
11. معاونت اداری و مالی. 
همچنین این ستاد دارای شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاهها ست که با هدف هماهنگی و همکاری برای اجرای مطلوب فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در وزارتخانه یا سازمان است. از وظایف این شورا می‌توان به این موارد اشاره کرد: هماهنگی و همکاری در جهت اجرای برنامه و سیاستهای اعلام‌شده از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نظارت بر عملکرد واحدها و تشکلهای فرهنگی در زمینۀ اجرای فریضه؛ تهیۀ پیشنهادهای عملی و متناسب وزارتخانه و دستگاه مربوط و ارائه به ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ شناسایی امکانات بالفعل و بالقوۀ موجود در دستگاه و فراهم‌ساختن امکانات جدید و به کارگیری آنها در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر طبق برنامه‌های ستاد؛ و تنظیم گزارش عملکرد شورا و اقدامات انجام‌گرفته و اخبار و اطلاعات در زمینۀ اجرای فریضه در دستگاه مربوط و ارائه به واحد ارتباط وزارتخانه‌ها. 

مآخذ

Tebyan, www.tebyan.net/ PublicRelations/ News/ Daily ImportantNews/ 2005/ 12/ 27/ 14678. html; Setad-Ehya, http:/ / www.setad-ehya.ir/ default.aspx. 
حسن موسوی‌زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: