صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ابوذر، شهرک /

فهرست مطالب

ابوذر، شهرک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ابوذر، شهرک \ šahrak-e abūzar\ ، شهرکی در شمال شرقی تهران، در محلۀ سوهانک، در ناحیۀ 9 منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
شهرک ابوذر از شمال به میدان قائم خیابان شهید خندان، از شرق به شهرک کوثر، از جنوب به بزرگراه ارتش، و از غرب به بلوار قائم محدود است. این شهرک طبق تقسیم شورایاری محله‌های منطقۀ 1 شهرداری تهران جزو شورایاری محلۀ سوهانک به شمار می‌رود (تحقیقات ... ). 
پیش از انقلاب اسلامی، اراضی این شهرک جزو زمینهایی بود که به گروهی از بهاییان تعلق داشت. این زمین با مساحتی حدود 10 هکتار در بخش غربی زمینهای بهاییان قرار داشت و به صورت باغی بود که دور آن دیوار کشیده، و از زمینهای دیگر جدا شده بود. به گفتۀ اهالی شهرک، نام خانوادگی مالک زمین، «اساسی» بوده است. پس از انقلاب اسلامی، این زمینها مصادره شد. در 1359 ش، به سبب آنکه این قطعه زمین بدون استفاده افتاده بود، با کارشناسی گروهی منتخب از کارشناسان بنیاد مسکن حساب 100 امام خمینی (ره) این زمینها به 171 قواره تقسیم، و میان کسانی که در سطح شمیران فاقد مسکن بودند، با قید قرعه واگذار شد (تحقیقات). گروهی از مهندسان بنیاد مسکن نقشه‌ای برای این شهرک تهیه کردند که در آن، افزون‌بر قواره‌بندی ساختمانها، خیابان‌بندی اصلی و فرعی و فضای سبز، محلی نیز برای درمانگاه، مسجد و مدرسه در نظر گرفته‌شده‌بود. پس از آن، تمام واحدها و ساختمانها با مجوز ساخت از واحد بنیاد مسکن با نقشه‌ای واحد ساخته شدند. 
در یک نشست عمومی که توسط اهالی برگزار شد، دو نام سلمان و ابوذر برای این شهرک گزینش شد و سرانجام، نام ابوذر برای این شهرک، و نام سلمان نیز برای خیابان اصفهانک آن انتخاب شد (تحقیقات). امروزه (1389 ش)، خیابانهای ذکاوت و 15متری ابوذر از خیابانهای اصلی این شهرک هستند. به سبب قدیمی بودن بافت مسکونی شهرک ابوذر، امروزه تخریب و نوسازی در آن زیاد است و مجوز ساخت‌وساز را منطقۀ یک شهرداری تهران صادر می‌کند (تحقیقات). 

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ سوهانی، محمد (از اهالی قدیمی شهرک ابوذر)، مصاحبه با مؤلف.

شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: