صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آیت الله طالقانی، زورخانه /

فهرست مطالب

آیت الله طالقانی، زورخانه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آیت‌الله طالقانی، زورخانه \ zūr-xāne-ye āyat-ol-lāh tāleqānī\ ، زورخانه‌ای واقع در میدان ندا در محلۀ چیذر. این زورخانه در 1359 ش به همت ابوالقاسم چیذری، از پیش‌کسوتان ورزش بـاستانی گشایش یافت. او به سبب علاقه‌اش بـه آیت‌الله طالقانی ــ که به تازگی دیده از جهان فرو بسته بود ــ این زورخانه را به نام وی نام‌گذاری کرد. ابوالقاسم چیذری پیش از برپایی این زورخانه در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، سابقۀ ادارۀ زورخانه را داشته است. او به پاس خدماتش به ورزش باستانی در دهۀ 1340 ش نشان افتخار دریافت کرده بود. 
مقارن پیروزی انقلاب اسلامی چند زورخانه مانند زورخانۀ شیرافکن در دزاشیب که توسط پهلوان خسرو معصومی اداره می‌شد و زورخانۀ تسلیحات ارتش و زورخانه‌ای دیگر واقع در سه‌راه نیاوران در منطقۀ شمیران فعالیت داشتند. ابوالقاسم چیذری برای ترویج ورزش پهلوانی میان جوانان محلۀ چیذر و جذب آنان بـه ورزش زورخـانه‌ای، کلنگ ساختمان این زورخانه را در 1358 ش بر زمین زد و مردم چیذر نیز او را در برپایی ساختمان زورخانه به هر طریق ممکن یاری کردند. در دهۀ 1380 ش، شهرداری تهران مبالغی را برای بازسازی امکانات ورزشی فرسودۀ تهران بزرگ در نظر گرفت. در این دوره زورخانۀ آیت‌الله طالقانی با هزینۀ اهدایی شهرداری بازسازی شد. 
بدنۀ بیرونی زورخانه مزین به نام 5 تن آل عبا ست و در سردر آن سال تأسیس نوشته‌شده‌است. در هنگام ورود به فضای زورخانه جایگاه مرشد سمت راست سَردَم قرار دارد. کف زورخانۀ چیذر با سنگ فرش شده است. در فضای داخلی آن 4 ستون فلزی در اطراف گود زورخانه قرار گرفته، و سقف آن گنبدی‌شکل است. دیواره‌های آن از کاشی و سنگ ساخته شده، و دارای یک ردیف کامل جایگاه نشستن تماشاگران به گنجایش 50 تن است. گود زورخانه هشت‌ضلعی نامنتظم است که با تارتان (کف‌پوش مصنوعی) پوشیده شده است. 
نخستین مرشد زورخـانۀ آیت‌الله طالقانی، مرشد سید نصرالله رهبر بود. پس از او محسن همایونی، مرشد علی نعیمی معروف به علی خیاط، عباس تبارکی‌فرد، مرشد حسین دژبان، مرشد رامین گلستانه و مرشد رضا صالحی‌زاده مرشدی زورخانه را برعهده داشتند. از جملۀ ورزشکاران بنام این زورخانه می‌توان از کسانی همچون غلام‌عباس ساکن دزاشیب، عباس شفیعی، سید حسن محمدی، ناصر نصیری، حسن جهانشاه، محمود اسکندری، امیر بیات، حسین عسگری، محمدحسین نجابت‌جو، سید جواد جوزی، ابوالقاسم جوزی، عباس و ابوطالب گرجی، محمد جبلی، سیدرضا هاشمی و برادران قیدی یاد کرد. در کنار زورخانۀ ابوالقاسم چیذری یک باشگاه بدن‌سازی نیز قرار دارد که در ورودی مجزا دارد و جوانان محل در آنجا به تمرین می‌پردازند. 

مأخذ

عسگری، حسین (پیش‌کسوت و داور بین‌المللی کشتی)، مصاحبه با مؤلف.

میلاد شعبانی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: