صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آرمان، مجتمع مسکونی /

فهرست مطالب

آرمان، مجتمع مسکونی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آرمان، مجتمع مسکونی \ mojtama’-e maskūnī-ye ārmān\ ، مجتمعی واقع در حد فاصل پارک جنگلی لتیان و روستای سبوبزرگ، در شرق شهر لواسان. این مجتمع در اواسط دهۀ 1380 ش، در میان یکی از دره‌های دامنۀ جنوب غربی کوه آلون که در جهت شمال ـ جنوب امتداد دارد و با جادۀ آسفالتۀ سبوبزرگ به پارک جنگلی لتیان متصل می‌شود، توسط گروهی به سرپرستی مهندس آرمان و مهندس خانی احداث شده است. 
این مجموعه یک سردر ورودی شاخص بتونی مشتمل بر چند اتاق و نیز بلواری با استخر آب بزرگ در سمت شمال دارد. این بلوار که حدود 150 متر طول دارد، در کف دره ساخته شده است. شیب سمت شرق و غرب دره به قطعات هزارمتری تقسیم، و خیابانهایی در میان آنها کشیده شده است. در میان قطعات، درختانی همچون گردو، گیلاس، آلبالو، سیب و نیز درختان دیگری مانند سرو نقره‌ای، سرو خمره‌ای، کاج، چنار و جز آنها را کاشته‌اند. در میان این قطعات پی‌ریزیهایی کرده‌اند که آمادۀ برپایی ساختمان بر روی آنها ست. این قطعات به قیمتهای نسبتاً گزاف به اشخاص حقیقی و حقوقی فروخته می‌شود تا به سلیقۀ خود در آنها ساختمانهای دلخواه احداث نمایند. مسئولان مجموعه می‌گویند که در این محوطه فضاهای مورد نیاز برای احداث مدرسه، هتل، مهمان‌سرا، مسجد، فروشگاه و دیگر تأسیسات مورد نیاز برای یک شهرک مسکونی در نظر گرفته شده، و قرار است بدل به یک مجموعۀ نمونۀ مسکونی شود. 
آب مورد نیاز مجموعۀ آرمان با حفر چند حلقه چاه و گردآوری آبهای سطحی و چند چشمۀ کوچک که در محل وجود دارد، تأمین می‌گردد. این آبها در استخر بزرگی که در مجموعه احداث شده است، گردآوری می‌شود و از طریق پمپاژ در سیستم آبیاری قطره‌ای به مصرف درختان و فضای سبز محوطه می‌رسد. کلیۀ محوطه‌های مجموعۀ آرمان کاملاً سرسبز، و درختان موجود در آنها به سبب کوچک بودن و نیاز اندک به آب در شرایط فعلی، بسیار شاداب‌اند. هرچند تا زمان تهیۀ این مقاله (1391 ش) جز 3 یا 4 خانواده در این مجموعه ساکن نشده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که تا یک دهۀ دیگر بدل به یکی از شهرکهای پرجمعیت منطقه شود. این امر به ظاهر مطلوب و بسیار خوب است، اما موضوع آلودگی آب سد لتیان و نشت فاضلاب مجموعه‌های مسکونی بالادست، امری است که به‌رغم تذکر علاقه‌مندان محیط زیست به مسئولان همچنان مغفول مانده، و مجموعۀ مسکونی آرمان فاقد سیستم تصفیۀ فاضلاب است. 

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: