صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آفتاب مهتاب، شهرک /

فهرست مطالب

آفتاب مهتاب، شهرک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آفتاب‌مهتاب، شهرک \ šahrak-e āftāb-mahtāb\ ، شهرکی در شمال تهران در اراضی کهنه دارآباد، در ناحیۀ 6 منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
شهرک آفتاب‌مهتاب از شمال به دامنۀ کوهپایه‌های البرز، از غرب به زمینهای باقلازار، از شرق به رودخانۀ کهنه‌دارآباد، و از جنوب به شهرک البرز محدود است. نام این شهرک در نقشۀ جامع تهران بزرگ به اشتباه «پرواز» ثبت شده است (نک‍ : نقشه ... ؛ تحقیقات ... ). 
تأسیس این شهرک به اواسط دهۀ 1370 ش بازمی‌گردد، زمانی که تعاونی مسکن بیمارستانهای خصوصی تهران، برای ساختِ خانه از سازمان زمین شهری تهران، زمین درخواست کرد. سازمان زمین شهری نیز زمینهای بایری را در تپه‌های پیرامون باقلازار واقع در کهنه‌دارآباد به آنها معرفی کرد و پس از تفکیک آن زمینها از سوی آن سازمان، تعاونی مسکن بیمارستانهای خصوصی تهران ساخت وساز را در آنجا آغاز کرد. این شهرک در آغاز تأسیس، «فراز» نام گرفت، اما امروزه (1391 ش) نام آن به شهرک آفتاب‌مهتاب تغییر یافته است (تحقیقات). 
مساحت ایـن شهرک 600‘ 27 مـ2 است که در آن 24 بلوک (هر بلوک در 8 طبقه) احداث شده، و شامل 192 واحد مسکونی است. این بلوکها در دو خیابان اصلی ساخته شده‌اند و واحدهای آن در مالکیت خصوصی افراد است که بیشتر از کارکنان بیمارستانهای خصوصی تهران هستند. 
از آنجا که ساکنان این شهرک از کارکنان بیمارستانها هستند و شغل دیگری ندارند، هیچ گونه واحد تجارتی و مرکز خرید و کارگاه صنعتی نیز در آنجا وجود ندارد و اهالی این شهرک برای خرید و دیگر کارهای خود به نواحی پیرامون ازجمله شهرک البرز رفت و آمد می‌کنند. 
پارک ساحلی دارآباد به همراه کتابخانه و مجموعۀ ورزشی آن و یک خانۀ اسباب‌بازی از مراکز تفریحی و فرهنگی این شهرک به شمار می‌رود. گفتنی است که در این شهرک مدرسه و آموزشگاهی وجود ندارد و دانش‌آموزان برای تحصیل به نواحی پیرامون شهرک رفت و آمد می‌کنند. 
این شهرک طبق تقسیم‌بندی شورایاری محله‌های منطقۀ 1 شهرداری تهران، جزو شورایاری محلۀ دارآباد به شمار می‌رود. 

مآخذ

تحقیقات میدانی مؤلف؛ نقشۀ جامع تهران بزرگ، گیتاشناسی، تهران، 1385 ش، شم‍ 424.

شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: