صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آستارا، سینما /

فهرست مطالب

آستارا، سینما


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آستارا، سینما \ sīna(e)mā āstārā\ قدیمی‌ترین سینمای شمیران (تأسیس: آبان 1342 ش). این سینما در خیابان شهرداری (میان میدان تجریش و سرپل تجریش) قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین سینماهای تهران است که از ابتدای تأسیس تاکنون به‌ طور خصوصی اداره شده است. نخستین مالک آن فردی به نام اخوان علیزاده بود که 28 سال پس از راه‌اندازی، در 1370 ش سینما را به فردی به نام محسن کره‌ای و شرکا فروخت.
سینما آستارا با حدود 000‘2 مـ2 مساحت در دو طبقه (سالن سینما و یک طبقه بالکن) ساخته شده است و با 860 صندلی و سیستم صوتی معمولی، در گروه سینماهای درجه یک قرار دارد. معماری ساختمان سینما آستارا از زمان تأسیس تاکنون دست‌نخورده باقی مانده است و تنها صندلیها، کف‌پوشها و آپاراتهای آن در سالهای پس از انقلاب 1357 ش تعویض شدند. بااین‌همه، سینما آستارا با توجه به دور جدیدی از بازسازیها که از 25 خرداد 1387 (با مشارکت مؤسسۀ سیمای شهر وابسته به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) آغاز شده است، تغییرات گسترده‌ای به خود خواهد دید و به جای سالن فعلی، 3 سـالن نمایش مجـزا، یک بوفۀ اختصاصی، به همراه یک کتابخانه و غرفه‌های عرضۀ محصولات فرهنگی ساخته خواهد شد و ایـن سینما به یک مجتمع فرهنگی ـ سینمایی چندمنظوره بدل خواهد گردید. قرار است پس از بازسازی، نام سینمای خانوادگی آستارا بر سردر این سینمای قدیمی شمیـران حک شود (تاجیک، 1؛ کتـاب اول، بش‍ ؛ «بازسازی ... »، بش‍‌ ).

مآخذ

«بازسازی سینما آستارا»، روابط عمومی مؤسسۀ سینما شهر، زمستان 1387؛ تاجیک، محمد، «مغازۀ بغلی سه برابر ما فروش دارد»، گفت‌وگو با مدیر قدیمی‌ترین سینمای شمیران، ضمیمۀ هفتگی روزنامۀ همشهری ویژۀ مناطق شمالی تهران، 29 فروردین 1380؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ کتاب اول (مل‍ ‌)؛ نیز: 

Ketabeavval, www. Ketabeavval.ir/ Tehran/ 594.aspx.
شیده لالمی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: